De landelijke, in 2003 opgerichte autoschadeketen met ruim vijftig herstelbedrijven, opereert vanuit een centrale organisatie in Ede. Die biedt de aangesloten ondernemers full-service-ondersteuning op het gebied van strategische keuzes, sales & marketing, automatisering en inkoop. Een van de belangrijkste pijlers van AHG is kwaliteit, zegt directeur Guus van Dreven. Om deze te garanderen, zijn opleidingen erg belangrijk. "Wij zijn de keten met het hoogste aantal Hiqure-gecertificeerde vestigingen. In de schadeherstelbranche is Hiqure op dit moment de hoogste norm."

Kansen

Kansen voor de toekomst liggen volgens Van Dreven enerzijds in de complexiteit van moderne voertuigen en anderzijds in innovatief repareren van cosmetische schades. "Het huidige schadeherstelproces is vele malen complexer dan enkele jaren geleden. Komt door de ontwikkeling van geavanceerde voertuigsoftware en de toepassing van nieuwe materialen, zoals carbon, aluminium en high strength steel. Alleen de herstelbedrijven die hier maximaal in kunnen investeren zijn in staat om met de juiste vakkennis en het juiste gereedschap schades aan dergelijke voertuigen vakkundig te repareren. Een merkerkenning is bij het herstellen van complexe schades echt noodzakelijk."

Easy2Fix

Dankzij technische ontwikkelingen zoals waarschuwingssystemen en automatische remsystemen, maar ook door de verbeterde infrastructuur, rijdt de Nederlandse automobilist tegenwoordig meer kleine schades. Deze kleine cosmetische schades kunnen met innovatieve technieken uitstekend hersteld worden. Beproefde technieken zijn spotrepair of restyle.

Onder het label Easy2Fix benadert AHG dit deel van de markt actief. Dat gebeurt via een online marketingstrategie die zorgt voor leadgeneratie. Klanten kunnen een foto van de schade uploaden en ontvangen binnen 24 uur een offerte van de Autoschade Herstel Groep. "Er is nu echt een tweedeling zichtbaar tussen cosmetische schades en complexe schadegevallen. AHG is de eerste met deze online marktbenadering voor cosmetische schades." Vooral vanuit de niet-gestuurde schadestroom wordt steeds meer gevraagd om reparatie van kleine schades. "Onze focus ligt ook op dit deel van de markt: particulieren met enkel een WA-verzekering, die toch dat krasje of die deuk willen laten herstellen. Voor een aantrekkelijke prijs en tegen een hoge kwaliteit. Ook hier ondersteunen wij onze vestigingen, met bijvoorbeeld trainingen voor one-day-repair. Maar ook salestrainingen die helpen de conversie te verhogen."