Peter Terlouw is trots op de ontwikkeling van zijn webshop voor dieselparts, waarin honderden producten te vinden zijn. Dat lijkt weinig, zeker in onderdelenland, maar als het gaat om dieselparts zoals commonrail injectoren en hogedrukpompen dekt men hiermee bijna de hele markt af. ‘Het is een smal maar heel diep assortiment, veel dieper dan bij de gemiddelde grossier. Onze database bevat veel meer cross referenties naar OE en aftermarket onderdelennummers dus de garagist weet zeker dat hij het juiste artikel bestelt. Daarnaast vermelden we welk montagemateriaal er nodig is. Dit lijkt een futiliteit, maar wanneer de montageset enkele tientallen euro’s kost wil je dat als klant vooraf weten en niet achteraf voor verrassingen komen te staan. Een ring of montagebout zit er natuurlijk gewoon bij.’

Produceren en niet reviseren

Alle producten van Terlouw worden in huis geproduceerd. Het gaat daarbij om gereviseerde commonrail injectoren en hogedrukpompen. Toch spreekt men zelf liever niet over revisie maar over productie. ‘Reviseren wordt te veel geassocieerd met het vervangen van kapotte onderdelen. Wij gaan verder en vervangen altijd het complete binnenwerk zodat je, afgezien van de behuizing, over een nieuw product kan spreken. Onze klant is dan ook niet zozeer het garagebedrijf dat op zoek is naar de goedkoopste oplossing, maar naar een volwaardig en betaalbaar alternatief voor een nieuw merkproduct.’ Dat het met de kwaliteit wel goed zit wordt onderstreept door de fabrikanten van dieselonderdelen. Denso en Bosch houden bijvoorbeeld regelmatig audits bij Terlouw om te waarborgen dat het bedrijf aan hun strenge kwaliteitseisen voldoet. Het resultaat is dat Terlouw onder meer het BDC Premium kenmerk mag dragen, een kwaliteitslabel van Bosch.

100 procent kwaliteit

‘Ik kan niet genoeg benadrukken dat als je technische onderdelen vervangt, de kwaliteit 100 procent moet zijn.’ Helaas ziet Terlouw nog steeds dat er niet alleen A-kwaliteit onderdelen worden aangeboden op talloze webshops en bij grossiers maar ook B en zelfs C-kwaliteit. En dit geldt niet alleen voor bijvoorbeeld common rail injectoren maar ook voor roetfilters, EGR kleppen, turbo’s, enzovoort. Een slechte zaak vindt hij. ‘Ik snap de keuze wel voor een goedkoper alternatief want dan is de klant ook goedkoper af, maar op de lange termijn snijd je jezelf in de vingers want het risico op panne is voor de automobilist dan veel groter. En die komt zeker verhaal halen als zijn ‘nieuwe’ hogedrukpomp het heeft begeven. Trouwens waar hebben we het over. Het prijsverschil tussen onze A-kwaliteit en een goedkoper product is hoogstens enkele tientjes. Wees je daarom als garagist bewust van de kwaliteit die je in de auto stopt en kies niet altijd voor de goedkoopste oplossing.’