"We zijn steeds vaker onbezoldigd adviseur", vertelt Eva van der Veeken, General Manager bij Autotrust. "Wij volgen de ontwikkeling van de nieuwe regelgeving nauwgezet en nemen actief deel aan de discussie met de uitvoerende partijen. Alleen zo kunnen wij onze klanten optimaal informeren en binnen de conformiteitsregels ontzorgen door de juiste oplossing te bieden."

Grip op garantie
Nu duidelijk anders moet worden omgegaan met afleverpakketten, is grip op garantie en de garantiekosten belangrijker dan ooit. In 2016 heeft Autotrust de nieuwe garantieoplossing ‘OpenWarranty’ gelanceerd. Met dit systeem krijgen autobedrijven inzicht en grip op hun garantiedienstverlening en garantiekosten. Van der Veeken: "Het geheim zit in een risicomanagementsysteem dat is aangesloten op onze database met gegevens van duizenden auto’s wat betreft garantieclaims. Het systeem kijkt live wat er gebeurt en bepaalt de balans tussen het beschikbare (ingebrachte) budget en de claimkosten." Kostenbesparing is direct bereikt omdat het om een BTW-dienst gaat.

Maatwerk
"Dankzij deze vrijheid kunnen we garanties à la carte bieden, maatwerkoplossingen die bij de wensen van de klant passen." Het ‘OpenWarranty’ systeem van Autotrust start bij een portefeuille van 200 verkochte occasions per jaar. "Zo kunnen we voor iedere verkoper van occasions de beste garantiedienstverlening bieden." Een belangrijk deel van de autobedrijven maakt gebruik van de Autotrust Garantie, anderen van hun eigen garantiemerk. Voor Autotrust maakt het niet uit welke optie wordt gekozen; alle aangesloten autobedrijven kunnen rekenen op dezelfde verregaande service. "Autotrust is al jaren marktleider in het segment van verzekerde en onverzekerde occasiongaranties, door kwaliteit te bieden waar andere garantiedienstverleners niet aan kunnen tippen", besluit Van der Veeken.