Steeds meer partijen herstellen tegenwoordig cosmetische schades, maar volgens directeur Nico Stolk is het nog best lastig om van tevoren in te schatten of de schade ook echt alleen cosmetisch is. "Een simpele schade kan door de vele technische features waarover auto’s tegenwoordig beschikken snel complex worden en dan komt het toch aan op specialistische kennis", zo stelt hij. "Vroeger had je in de schadebranche alleen plaatwerkers die met staal overweg konden, tegenwoordig moet je ook over de nodige kennis beschikken met betrekking tot aluminium en composietmaterialen. Je moet aan de voorkant het verschil maken door een schade goed te beoordelen. Bij de intake wordt vooral gebruikgemaakt van schade- en softwareprogramma’s, maar de ogen van de schademanager spelen een erg belangrijke rol. "De rol van de schademanager is uitermate belangrijk, hij kan checken of er zaken over het hoofd worden gezien. Het borgen van garantie en veiligheid is cruciaal. Sowieso wordt de rol van de vakman steeds belangrijker, we zullen op opleidingsgebied stappen blijven zetten om zeker te stellen dat het kennisniveau wordt aangepast op de alsmaar complexer wordende auto’s."

Inzichtelijk maken
Daarnaast wil ABS Autoherstel het herstelproces ook transparanter gaan maken. "We willen alle stappen inzichtelijk maken, ook die waarbij we in sommige gevallen externe partijen inschakelen", aldus Stolk. "Dat doen we voor elke auto afzonderlijk. Zo kunnen onze klanten stap voor stap volgen hoe hun auto is hersteld, welke onderdelen daarbij zijn gebruikt en wie er aan de auto heeft gewerkt. Zo wordt het herstelproces inzichtelijk en wordt een maximale zekerheid geboden."