Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en hoe kunnen we daar zo snel en zo goed mogelijk op inspringen? Dat zijn de vraagstukken die Guus van Dreven dagelijks bezighouden. Zelfs met bijna 20 jaar ervaring in de schadebranche is elke dag weer een uitdaging. Toch slaagt de organisatie erin om voortdurend voorop te blijven lopen als het gaat om vernieuwing. "AHG was de eerste met een online marktbenadering voor cosmetische schades."

Alles online

De aanleiding om cosmetische en complexe schades uit elkaar te trekken, was tweeledig, vertelt Van Dreven. "Dankzij technische ontwikkelingen is er weliswaar een daling in aantal schades maar daarentegen is de complexiteit wel toegenomen. Samen met Broekhuis en PGA heeft dit geleid tot het netwerk Schadeherstelmeester. De cosmetische schades blijven echter ook bestaan en nemen zelfs toe in aantal. Deze kleine schades kunnen met innovatieve reparatietechnieken uitstekend hersteld worden." Onder het label Easy2Fix benadert AHG dit deel van de markt actief. "Wij doen dat via een online marketingstrategie die zorgt voor leadgeneratie. Ook dit initiatief heeft veel navolging gehad van partijen die zich online profileren met autoschadeherstel." Klanten kunnen via de website van Easy2Fix een foto van de schade uploaden en ze ontvangen dan binnen 24 uur een offerte van de Autoschade Herstel Groep. Een andere aanleiding om met Ease2Fix te beginnen, is het feit dat er vooral vanuit de niet-gestuurde schadestroom steeds meer wordt gevraagd om reparatie van kleine schades. "Onze focus ligt ook op dit deel van de markt: particulieren met enkel een WA-verzekering die toch dat krasje of die deuk willen laten herstellen voor een aantrekkelijke prijs en met een hoge kwaliteit." 

Schademanagementsysteem Apollo

De tweedeling tussen cosmetische en complexe schades is inmiddels een feit bij AHG en de online marktbenadering gaat een volgende meer volwassen fase in. "Onze focus is niet voor niets digitalisering. Wil je als bedrijf serieus meedoen in de toekomst dan moet je met digitalisering bezig blijven. In ons geval betekent dat onder andere dat we momenteel ons schademanagementsysteem Apollo verder hebben verbeterd en dat we deze maand met een totaal nieuwe versie komen. We gaan daarin een stuk verder dan wat nu over het algemeen in de branche gebeurt. " Van Dreven legt uit dat er vanuit AHG straks nog veel meer data richting opdrachtgevers een leasemaatschappijen kan worden gestuurd en dat alle stappen in het schadeherstelproces meetbaar worden gemaakt via realtime dashboards. "Zo maken we onze performance inzichtelijk en gaat de foutenkans omlaag naar nul. Dat gaat voor een aantoonbare kostenbesparing zorgen."