"We hadden recent een klant die een dealerorganisatie wilde overnemen. Het verzoek kwam om naar de portefeuille van verkochte occasions te kijken, met de vraag om daar vanuit garantieoogpunt een waarde aan te geven. Het deed ons beseffen dat dit soort vraagstukken in een tijd van schaalvergroting en overnames waarin we ons nu bevinden veel vaker moeten voorkomen. Welke garantieregelingen zijn er eigenlijk? Welke verkopen zijn er geweest? En hoeveel voertuigen kunnen er nog in de werkplaats komen met reparaties die onder garantie vallen? Het zijn zaken die je als kopende partij moet uitzoeken; de automobilist verwacht dat zijn regelingen ook bij een overname blijven bestaan."

Verlengde garantie

De centrale vraag is volgens Baetens: hoe ga je om met het analyseren van de gebruiktewagenportefeuille en het garantievraagstuk? "Wij kunnen daarbij helpen, om duidelijkheid te krijgen en financiële tegenvallers te voorkomen. Bij een dealerbedrijf met 500 gebruikte auto’s ga je al snel richting de honderdduizend euro aan potentiële garantiedekking." Overigens ziet Baetens dit garantievraagstuk vooral in Nederland spelen. "In België, waar we ook zeer actief zijn, geldt een garantieplicht. Dat zorgt voor veel meer duidelijkheid. Sowieso leeft verlengde garantie nog te weinig bij Nederlandse dealers en universele garagebedrijven, denk ik." Dat gezegd hebbende: CarGarantie maakt een van de beste jaren ooit mee in Nederland. "Er is zeker meer belangstelling vanuit dealerorganisaties voor onze producten. Dealers kunnen garanties sluiten met een looptijd van 6 tot 24 maanden, die vaak door de klant nog verlengd kunnen worden. Zo kan de auto vanaf de aankoop jarenlang beschermd worden tegen reparatiekosten en het is goed voor de klantenbinding."