“De voordelen van een onderhoudsabonnement zijn evident, zowel voor de garagist als de automobilist: je hebt gegarandeerde omzet en de consument komt nooit voor financiële verrassingen te staan. In feite combineer je hiermee enerzijds het voordeel van volledig eigenaarschap, en anderzijds het voordeel van duidelijke maandelijkse onderhoudskosten, zoals bij private lease.”
Klantenbinding
Het nieuws waar Autotrust nu mee komt, is dat er dit jaar wordt gestart met onderhoudsabonnementen voor gebruikte auto’s. “Dit gaan we voor een aantal merken en occasionlabels opzetten.” Naast een gegarandeerde omzet is vooral het versterken van de klantenbinding een argument om hiermee te beginnen. “De meerderheid van de occasions wordt niet meer door de merkdealer onderhouden. Die gaan we helpen zijn klanten langer vast te houden.” Daarnaast richt Autotrust zucg met het onderhoudsabonnement ook op de universeel. “Er zijn gesprekken gaande met verschillende organisaties en ook met werkplaatsformules.”
Vertrouwen
Tot slot zijn onderhoudsabonnementen een uitstekende manier om het vertrouwen van de automobilist te vergroten, denkt Van Wely. “Klanten moeten er maar op rekenen dat alles eerlijk gebeurt. Door zaken te doen met een gesloten portemonnee binnen een abonnement, weet je als consument zeker dat al het onderhoud wordt uitgevoerd voor een vaste prijs. Dat is een hele geruststelling.”