“Het gaat dan om begrippen als de EV, 5G en connectiviteit, big data, autonoom rijden en autodelen.” Veel veranderingen zijn al gedeeltelijk ingezet, zoals private lease, dat kan worden gezien als een eerste stap van een vergaande beweging naar autogebruik in plaats van bezit, denkt Van Eck.

Flexibeler

Op het gebied van private lease zijn al veel ontwikkelingen. “Er waren eind 2018 al 150.000 contracten.” Ook zijn er inmiddels private leasecontracten op de markt met daarin de verplichting tot regelmatige verhuur aan derden. “Je moet de auto dan dus een aantal keren per maand verhuren. Daarnaast worden de traditionele leasecontracten steeds flexibeler, zowel qua looptijd als qua invulling met andere mobiliteitsdiensten.” Tegelijkertijd zijn bij autodelen inmiddels ook grote partijen geïnvolveerd, ziet Van Eck. “Denk aan Sixt met het ONE platform, Free2Move van PSA Groupe en Share Now van Daimler en BMW.” Daarnaast zijn ook C2C-deelplatforms zoals Snappcar actief, maar ook andere partijen zijn nu intensief aan het ontwikkelen.”

Puntje van de ijsberg

Op de middellange termijn zal de zelfrijdende auto in combinatie met autodeelplatforms het autobezit verder terugdringen, verwacht Van Eck. “Kijk naar Uber. De ritkosten worden nu nog voor 80 procent bepaald door de aanwezigheid van een chauffeur. Als die in de toekomst overbodig is en de autonome auto wordt opgenomen in autodeelplatforms, wordt het financieel wel heel interessant om je
eigen auto de deur uit te doen. “Pay as you go” zou dan het mobiliteitsmodel kunnen worden. De vraag is dan of deze dienst door B2B-, B2C- of door een hybride vorm van B2B- en B2C- platforms wordt geleverd. En welke partij dan de auto’s voor het mobiliteitsplatform financiert.”

Dit is slechts het puntje van de ijsberg, concludeert Van Eck. “Er is zoveel aan de hand, je moet bij wijze van spreken simultaan schaken op meerdere borden en de belangrijkste partij niet missen. Gelukkig kan MSR Consulting Group klanten helpen om voor te sorteren op deze grote ontwikkelingen.”