Auto’s worden steeds veiliger, maar de kans op schade is nog altijd groot. Ben Veenman, oprichter van Autoverleden.nl: “Er worden nog steeds heel veel schades gereden. Hoewel het aantal schades iets afneemt, stijgen de kosten ervan enorm. En wat we ook zien: niet iedereen meldt zijn of haar schade bij de verzekeraar of leasemaatschapij.”

Hoe komt het dat het aantal schades afneemt, maar de kosten stijgen?
“Dat heeft vast te maken met de opkomst van ADAS, oftewel rij-assistentiesystemen. Deze systemen zoals adaptive cruisecontrol, active braking, lane departure warning en parkeersensoren voorkomen aanrijdingen. Maar als er iets misgaat brengen reparatie hoge kosten met zich mee. Veel techniek is ingebouwd in bumpers, autoruiten en zijspiegels. Als die beschadigd zijn moet vaak het complete onderdeel worden vervangen, dus inclusief de sensoren,radars en camera’s. Daarna moeten veel onderdelen worden gekalibreerd. Al met al is dat een hele kostenpost.”

Waarom melden mensen schades niet bij verzekeraar?
“Ze ervaren dat het vaak geen nut heeft. De meeste automobilisten hebben een WA-verzekering, en als je zelf schade rijdt wordt die niet vergoed. Met een allriskverzekering krijg je de schade wel vergoed maar het gaat meteen ook van je no claim af en je premie gaat omhoog. Dat kan zomaar vijftig euro extra premie per maand zijn. En het geval van een leaseauto moet je aan het eind van de leasetermijn bijbetalen als er schade wordt geconstateerd. Kortom, veel mensen kiezen ervoor om het zelf op te lossen: ze zetten de auto te koop of laten ‘m bij een beunhaas opknappen. En dan is de vraag of de kwaliteit voldoende gewaarborgd is voor de volgende eigenaar. ”

Wat is dan het probleem?
“Die volgende eigenaar kan onbewust een schadeauto kopen omdat de schade nergens geregistreerd is. De kans op onzichtbare schade is tegenwoordig veel groter dan vroeger. Moderne auto’s zitten nu bijvoorbeeld bomvol gevoelige sensoren die bij een klein tikje al ontregeld kunnen raken en reparatie ervan is duur. Maar ook elders kan de auto beschadigd zijn zonder dat je het ziet. Denk aan een portier dat ontzet is of schade aan de airbag. Wanneer schade aan veiligheidssystemen niet vakkundig wordt gerepareerd kan dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen.”

Hoe zit het met importauto’s?
“Daar moet je extra voor uitkijken. Veel importauto’s hebben een schadeverleden want het drukt de verkoopprijs en de importeur betaalt dan minder BPM. Als het prijsverschil met een origineel Nederlandse auto opvallend groot is dan is het echt oppassen. Zo’n auto kan met veel schade zijn geïmporteerd en wordt dan na reparatie voor een zacht prijsje aangeboden. Daarnaast zien we wel meer gesjoemel met importauto’s. Dan is bijvoorbeeld de kilometerstand teruggedraaid. Een koper kan zo voor vervelende verrassingen komen te staan. Je distributieriem moet je vaak na 120.000 kilometer laten vervangen. Staat er op de teller 60.000 kilometer, dan denk je dat je nog wel even door kunt rijden, maar rijd je wel je motor in de soep. Bovendien betaal je voor schadeauto’s altijd te veel.”

Wat doet autoverleden?
“Autoverleden.nl is een unieke website waar consumenten inzicht kunnen krijgen in het geregistreerde schadeverleden van een auto. Belangrijke en unieke informatie voor particulieren die als leek in de wereld van de autohandel, waar helaas ook fraudeurs en beunhazen actief zijn, een auto willen kopen. De kentekencheck van Autoverleden.nl, en dan met name het schaderapport, helpt om erachter te komen of een auto in het verleden schade heeft gehad.”

Hoe komen jullie aan deze gegevens?
“We doen het al sinds 2007 en bouwen sinds die tijd aan een database waarin we data van verschillende grote en kleine partijen toevoegen. Het gaat om informatie van leasemaatschappijen tot kleine schadeherstelbedrijven.”