Het is een onbezorgde tijd voor de meeste universele autobedrijven: in de werkplaatsen worden overuren gedraaid en de mensen durven zichzelf weer te verwennen met een andere auto. “Veel ondernemers zijn druk met de waan van de dag. Dat is prima en voorstelbaar, maar ondertussen verandert het landschap.”
Actie
De directeur van James Autoservice doelt op de groei van het EV-wagenpark, de onstuitbare opkomst van private lease en de toename van het aantal mensen dat kiest voor het gebruik van een auto zonder er één te bezitten. “En dit vraagt om actie bij ondernemers. Als je daar niet op voorsorteert, dan word je ingehaald door de concurrentie en ga je absoluut de boot missen.” James Autoservice neemt voor de aangesloten autobedrijven een voortrekkersrol in dit veranderingsproces met allerlei initiatieven. Aanbieden van technische trainingen rond de elektrische auto is zo’n voorbeeld. “Als je straks daadwerkelijk geld wilt verdienen met het onderhoud aan elektrische auto’s, dan zul je daar nu al mee bezig moeten zijn.”
Private lease
Samen met Leaseplan faciliteert James Autoservice bijvoorbeeld een private lease concept dat de aangesloten bedrijven kunnen aanbieden aan hun klanten. Ook zijn met vrijwel alle universele leasemaatschappijen overeenkomsten gesloten om onderhoud en reparaties te mogen uitvoeren. Denis van Altena: “Wij denken dat dergelijke samenwerkingen in de toekomst essentieel gaan zijn voor een universeel garagebedrijf om rendement te blijven behalen.”