Het binnenhalen van een nieuwe klant kost vijf tot tien keer meer inspanning dan het behouden van een bestaande klant. Het devies is dus contact maken met je klant via marketingactiviteiten zoals e-mailings. “Maar doe je dat op basis van vervuilde data, dan kan het zomaar zijn dat je marketing meer kwaad dan goed doet.” Hein Balesar, sales manager van RDC, weet waarover hij praat. RDC heeft een steekproef genomen bij vijf klanten en vijf verschillende garagemanagementsystemen. En de uitkomsten waren ronduit confronterend. “Liefst 70 procent van de data bleek vervuild. Naw-gegevens met fouten, auto’s die van eigenaar gewisseld zijn, APK-data die foutief zijn. En dan zijn de verhuizingen niet eens meegenomen.”

Quality Care

De oplossing luistert naar de naam Quality Care en is beschikbaar voor gebruikers van CarSys. “Je kunt het zien als een digitale wasmachine voor klantdata”, legt Hein Balesar uit. “Om de twee weken haalt de tool de klantdata uit het GMS om ze te controleren en verrijken. Dit kan volautomatisch of met autorisatie.” De data worden gecontroleerd en verbeterd door deze te vergelijken met verschillende externe bronnen, waarbij ook gegevensstromen worden gecombineerd om conclusies te kunnen trekken. “Dit betekent dat bijvoorbeeld ook spelfouten in namen worden hersteld, en foutieve straatnamen en KVK-gegevens worden gecorrigeerd.”