De vloedgolf aan nieuwe technieken is niet te stoppen: ADAS-systemen, elektrische en hybride-aandrijflijnen, waterstoftechnologie. De wereld vernieuwt in rap tempo in haar ambitie om automobiliteit emissieloos te maken. “Het conventionele onderhoud in de werkplaats zal sterk afnemen. Geen olie verversen, geen uitlaatdelen vernieuwen, geen motorstoringen meer en minder onderhoud aan het remsysteem”, schetst Bert Klink, HAN coördinator deeltijdopleidingen bij Automotive. “In plaats hiervan wordt kennis van elektronische systemen belangrijk, maar ook het communiceren met de berijder, want die zit vol vragen over de mogelijkheden van zijn elektrische of waterstofauto.”
Andere vragen aan het dealerbedrijf
Tegen deze achtergrond zal ook de klassieke rolverdeling binnen het autobedrijf van werkplaats, magazijn, balie en showroom ingehaald worden voor een nieuwe structuur. “Monteurs zullen allrounders moeten gaan worden, die technisch en communicatief vaardig zijn. Servicecontracten, deelautoconcepten, vragen van berijders en regelmatige analyses van de systemen in een auto, is een greep uit de ontwikkeling die in hoog tempo op het dealerbedrijf afkomen.” In deze nieuwe realiteit stoomt de HAN autotechneuten klaar met twee deeltijdopleidingen om tot Automotive Engineer te komen. De Associate degree-opleiding is met een looptijd van 2 jaar de kortste variant, de bacheloropleiding beslaat 4 jaar. “Alle mbo niveau 4 automonteurs kunnen instromen, waarbij een voorbereidende basiscursus wiskunde verplicht is.”
Raakvlak ICT en autotechniek neemt toe
Eén van de fundamenten van beide opleidingen is de module Vehicle Electronics, dat inzoomt op het snijvlak waar ICT en autotechniek samenkomen. “In deze module doen monteurs kennis op voor nu en voor de toekomst”, benadrukt Bert Klink. De studenten duiken onder meer de diepte in over programmeertalen als C++, Matlab/simulink. Zowel bij de Associate degree-opleiding als de bacheloropleiding volgt de student de basismodule waarin de techneuten op mbo+-niveau worden geschoold. Beide opleidingen maken ook ruimte voor de Professional skills. Hier wordt gewerkt aan de communicatieve vaardigheden in verschillende settings: werken in teams, toepassen van zelfreflectie, leiden van vergadering en het voeren van functioneringsgesprekken.
Vernieuwing vraagt om lef
“De meeste technici moeten tijdens deze module over een drempel heen. Het is flink buiten hun comfortzone. Toch zie ik zeer vaak verborgen talenten aan de oppervlakte komen. Mannen die als vrij stil aan de opleiding begonnen, werken nu bijvoorbeeld als technisch trainer. De monteur van de toekomst heeft verstand van techniek én staat net zo makkelijk klanten te woord om te vertellen over die techniek. Dat is het type techneut dat nodig is in de werkplaats. En dat moment komt sneller dan de meeste mensen in de branche denken”, besluit Klink.