Net als in de rest van de economie is het in de autobranche onzekerheid troef. Autotrust biedt onderhoudscontracten aan die een deel van die onzekerheid weg kunnen nemen. De garantiedienstverlener richt zich met zijn producten niet alleen op merkdealers, maar ook op universele bedrijven. Dat gebeurt onder eigen naam en in white label-vorm. Het zwaartepunt ligt bij occasions. “Onlangs zijn we begonnen met het uitrollen van onderhoudsprogramma’s waarbij maandbedragen worden gehanteerd die gemiddeld zo tussen de 30 en 80 euro liggen”, aldus directeur Gerben van Dam. “Daarmee wordt het reguliere onderhoud, reparaties en de vervanging van slijtagedelen afgedekt.”

Voordelen

Voor de autokoper biedt dat als voordeel dat hij vooraf weet wat de onderhoudskosten zijn, wat bij occasions toch altijd een beetje onzeker is. “Het houdt feitelijk het midden tussen private lease en bezit”, aldus Van Dam. “Mensen weten dat onderhoud geld kost, maar ze beschikken niet over de kennis die vereist is om een goede inschatting te maken.” De voordelen voor autobedrijven zijn evident volgens Van Dam. “Autobedrijven die over een werkplaats beschikken, kunnen het onderhoud in eigen huis houden waar ze occasionkopers misschien anders kwijtraken. En voor bedrijven zonder werkplaats kun je 24 maanden onzekerheid wegnemen voor een betaalbaar bedrag.” Autotrust biedt kant en klare onderhoudscontracten voor autobedrijven. Daarnaast biedt Autotrust aan grotere dealergroepen en importeurs ook uitsluitend de technologie aan, zodat ze een eigen onderhoudsprogramma kunnen ontwikkelen.