Er leven veel misverstanden over de slagingskans van pechhulp aan automobilisten en de prijs-kwaliteitsverhouding, meent Marry Kwekel, directeur en eigenaar van AA-team. Met zijn langdurige achtergrond als berger en garagehouder heeft hij bewust gekozen voor een ander bedrijfsmodel dan de ANWB, al is het uitgangspunt hetzelfde: goede hulp leveren aan gestrande automobilisten.

Preventief onderhoud

De bedrijfsfilosofie van AA-team is gebaseerd op preventief onderhoud. Doordat de klanten van de bij AA-team aangesloten autogarages hun auto goed laten onderhouden, hebben ze volgens Kwekel gemiddeld maar eens in de 12,5 jaar pechhulp nodig, terwijl ANWB-leden circa eens in de drie jaar een beroep doen op de Wegenwacht. Daardoor heeft AA-team minder kosten en zijn de klanten met hun pechhulpabonnement tot soms 75 procent goedkoper uit, stelt Kwekel. Die aanpak wordt door klanten vaak niet begrepen, heeft hij gemerkt. “Het idee is dat wij een minder product leveren omdat we goedkoper zijn, maar wij geven juist het voordeel terug aan de klant.”

Eenvoudig

In zo’n 75 procent van de pechgevallen waar AA-team mee te maken heeft, gaat het om eenvoudige reparaties. Nog eens zo’n 20 procent valt onderweg niet te repareren. Dan resteert nog zo’n 5 procent waar de aanpak uiteenloopt. Waar de Wegenwacht in die gevallen soms lang blijft doorsleutelen hanteert AA-team een andere filosofie. Kwekel: “Wij doen hooguit een kwartier, maximaal een halfuur een noodreparatie. Als het in die tijd niet lukt, zien we dit niet meer als pechhulp, maar als onderhoud of langdurige reparatie. Pechhulp is nu eenmaal geen reparatiecontract.”