Dat concludeerde analist Martijn den Drijver van SNS Securities afgelopen vrijdag. Hij verlaagde het advies voor het aandeel van accumulate naar hold. Den Drijver wijst erop dat Renault een overeenkomst heeft gesloten met elektronicaconcern LG. Die gaat navigatie-apparatuur leveren die standaard wordt geïnstalleerd in modellen van Dacia en in de nieuwe Renault Clio. Apparaten van TomTom worden daarbij alleen als premiumoptie aangeboden.

De analist verwacht dat de LG-apparaten zwaar ten koste gaan van de verkopen van TomTom bij Renault, waar TomTom vorheen het rijk alleen had op het gebied van navigatie-apparatuur. Volgens Den Drijver is de kans groot dat Renault de apparaten van LG in steeds meer auto’s gaat inbouwen.

Automotive is een belangrijke sector voor het in Amsterdam gevestigde bedrijf, wiens grootste concurrent het op de Kaaimaneilanden gevestigde Garmin Ltd. is. De automotive-omzet over 2011 liet een stijging van 135 miljoen euro zien ten opzichte van de 100 miljoen euro in 2009.

Deze ontwikkeling staat tegenover de op consumenten gerichte divisie, waar met name mobiele navigatie-apparatuur een bijdrage aan levert. Deze markt heeft in Europa een krimp ingezet sinds de in 2008 bereikte top, waarna de krimp in de VS een jaar later volgde. Sindsdien is de omzet van TomTom gestaag gedaald, tot 1,27 miljard euro in 2011 van 1,67 miljard euro in 2008.

Volgens TomTom is de Europese markt voor mobiele navigatie-apparatuur in de eerste drie maanden van 2012 gekrompen tot 2 miljoen apparaten van 2,4 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder, terwijl de markt in Noord-Amerika afnam tot 1,4 miljoen apparaten van 2,1 miljoen. De daling komt met name voort uit de groeiende populariteit van smartphones, waarvan de meeste types zijn uitgerust met ingebouwde satellietnavigatie en kaarten zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt.

Vorige maand gaf TomTom aan dat het een deal had gesloten met Apple voor de levering van het toekomstige operationele systeem van de iPhone en iPad. De financiele impact is echter moeilijk in te schatten doordat het bedrijf geen details bekendmaakte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding