De coronacrisis had het eerste kwartaal van 2021 grote gevolgen voor veel deelbranches binnen de auto- en motorbranche. Vanaf medio december moesten de autoshowrooms vanwege de lockdown de deuren sluiten. Begin maart mochten ze – op afspraak – gedeeltelijk weer open. De registratie van nieuwe auto’s liet in het eerste kwartaal van 2021 vergeleken met een jaar eerder ook een daling zien van 21,5 procent.

Schadebedrijven

Importeurs van personenauto’s meldden in het eerste kwartaal een omzetdaling van 7,6 procent vergeleken met een jaar geleden en van ruim 17 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2019. De omzet van de gespecialiseerde reparatiebedrijven daalde in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar eerder met 2,4 procent. De omzet in deze sector laat nu al meer dan een jaar een daling zien. Vooral de schadebedrijven zagen de omzet het laatste kwartaal krimpen, terwijl de bandenservicebedrijven vergeleken met een jaar eerder juist een positieve ontwikkeling meldden.

Onderdelen

Na vier kwartalen van daling steeg de omzet van de handel in onderdelen vergeleken met een jaar eerder met 6,3 procent. Zowel de detailhandel als de groothandel in onderdelen deden het goed. De omzet van de handel in zware bedrijfswagens, waar aanhangwagens en ook bussen en caravans deel van uit maken, steeg het laatste kwartaal met 1,9 procent. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2019 is er een daling van bijna 9 procent.

Vertrouwen

Het vertrouwen onder ondernemers in de auto- en motorbranche was in het tweede kwartaal iets groter dan in het eerste kwartaal. Aan het begin van het tweede kwartaal lieten ondernemers met -6,2 weten minder pessimistisch over de toekomst te zijn. In het voorgaande kwartaal was het ondernemersvertrouwen nog -20,5. Het vertrouwen is in andere bedrijfstakken echter wel vaak positiever dan in de auto- en motorbranche. Over alle bedrijfstakken was het ondernemersvertrouwen in het begin van het tweede kwartaal +2,3.

Lees ook:
AutoScout24: occasionmarkt blijft aantrekken