RDW schrijft minder intrekkingen uit

De RDW heeft afgelopen jaar 92 tijdelijke intrekkingen uitgeschreven. In 2019 werden nog 298 bedrijven voor zes weken gesloten. Het aantal intrekkingen voor onbepaalde tijd is gedaald van 16 in 2019 naar zes vorig jaar. Verder heeft de RDW vorig jaar ook 177 voorwaardelijke intrekkingen uitgeschreven, een nieuw instrument dat een directe sluiting voorkomt.

rdw

Het nieuwe toezichtbeleid van de RDW is in 2020 doorgevoerd: inzet op gedragsverandering en straffen met meer redelijkheid, met oog voor bijzondere situaties en een minder rigoureuze aanpak. Bovag en de RDW zijn optimistisch over de tussenstand: de cijfers spreken voor zich. “Vergissen is menselijk, ook in de autobranche. Toch was het tot twee jaar geleden zo dat een bedrijf na een kleine fout of vergissing direct voor zes weken gesloten kon worden door de RDW. Te rigoureus, te ingrijpend, daar waren Bovag, de RDW en de branche zelf het over eens. De koppen zijn bij elkaar gestoken en het resultaat was een nieuw toezichtbeleid van de RDW,’’ meldt Bovag.

Gedragsverandering

Dit nieuwe toezichtbeleid heeft als doel gedragsverandering bij ondernemers. De RDW moest meer een coach worden in plaats van een controleur en naast de ondernemer gaan staan, in plaats van erboven. Het is de RDW er niet om te doen straffen uit te delen, maar dat iemand ervan leert. “Een ondernemer krijgt nu de kans om beterschap te tonen. Te laten zien dat een vergissing ook echt een vergissing was”, legt José Burgemeester, relatiemanager Belastingdienst en RDW bij Bovag, uit.

Kaf van het koren

“Het vernieuwde beleid is zeker geen versoepeling: malafide bedrijven worden keihard aangepakt. Er is alleen meer ruimte voor verbetering, de menselijke maat is terug en het kaf wordt op deze manier weer van het koren gescheiden. Ook als alle waarschuwingen en adviezen in de wind worden geslagen, volgt een sanctie. Er wordt dan gekeken wat redelijk is”, aldus Willem Rijnberg, manager Toezicht bij de RDW. Hij noemt de nieuwe aanpak ook wel risicogestuurd toezicht. “We houden iedereen scherp, maar de bedrijven die het minder goed doen, merken meer van het RDW-toezicht. Het gros van de bedrijven doet het goed, maar er is een groep waar de onderwereld en bovenwereld akelig dicht bij elkaar komt en daar zijn we juist strenger geworden.”

Lees ook:
Tellerstand bij elke onderhoudsbeurt doorgeven

RDW schrijft minder intrekkingen uit - Automobielmanagement.nl

RDW schrijft minder intrekkingen uit

De RDW heeft afgelopen jaar 92 tijdelijke intrekkingen uitgeschreven. In 2019 werden nog 298 bedrijven voor zes weken gesloten. Het aantal intrekkingen voor onbepaalde tijd is gedaald van 16 in 2019 naar zes vorig jaar. Verder heeft de RDW vorig jaar ook 177 voorwaardelijke intrekkingen uitgeschreven, een nieuw instrument dat een directe sluiting voorkomt.

rdw

Het nieuwe toezichtbeleid van de RDW is in 2020 doorgevoerd: inzet op gedragsverandering en straffen met meer redelijkheid, met oog voor bijzondere situaties en een minder rigoureuze aanpak. Bovag en de RDW zijn optimistisch over de tussenstand: de cijfers spreken voor zich. “Vergissen is menselijk, ook in de autobranche. Toch was het tot twee jaar geleden zo dat een bedrijf na een kleine fout of vergissing direct voor zes weken gesloten kon worden door de RDW. Te rigoureus, te ingrijpend, daar waren Bovag, de RDW en de branche zelf het over eens. De koppen zijn bij elkaar gestoken en het resultaat was een nieuw toezichtbeleid van de RDW,’’ meldt Bovag.

Gedragsverandering

Dit nieuwe toezichtbeleid heeft als doel gedragsverandering bij ondernemers. De RDW moest meer een coach worden in plaats van een controleur en naast de ondernemer gaan staan, in plaats van erboven. Het is de RDW er niet om te doen straffen uit te delen, maar dat iemand ervan leert. “Een ondernemer krijgt nu de kans om beterschap te tonen. Te laten zien dat een vergissing ook echt een vergissing was”, legt José Burgemeester, relatiemanager Belastingdienst en RDW bij Bovag, uit.

Kaf van het koren

“Het vernieuwde beleid is zeker geen versoepeling: malafide bedrijven worden keihard aangepakt. Er is alleen meer ruimte voor verbetering, de menselijke maat is terug en het kaf wordt op deze manier weer van het koren gescheiden. Ook als alle waarschuwingen en adviezen in de wind worden geslagen, volgt een sanctie. Er wordt dan gekeken wat redelijk is”, aldus Willem Rijnberg, manager Toezicht bij de RDW. Hij noemt de nieuwe aanpak ook wel risicogestuurd toezicht. “We houden iedereen scherp, maar de bedrijven die het minder goed doen, merken meer van het RDW-toezicht. Het gros van de bedrijven doet het goed, maar er is een groep waar de onderwereld en bovenwereld akelig dicht bij elkaar komt en daar zijn we juist strenger geworden.”

Lees ook:
Tellerstand bij elke onderhoudsbeurt doorgeven