Contract VDL Nedcar met Canoo op losse schroeven

Het is onzeker geworden of het Amerikaanse Canoo haar elektrische auto’s daadwerkelijk bij VDL Nedcar in Born laat bouwen. CEO Tony Aquila geeft meer de voorkeur aan een eigen fabriek dan aan een contractfabrikant – zoals Nedcar – met alle risico’s van dien. Het bedrijf noemt als reden onder meer de recente cyberaanval die alle bedrijven van de VDL Groep plat legde.

Komst BMW-productie naar VDL goed voor 800 banen

Canoo gaat, gezien de hoge vraag, juist de productie in haar eerste Amerikaanse fabriek naar voren halen en heeft ook verdere plannen voor expansie in de VS zelf aangekondigd. Het doel is nu al eind volgend jaar en niet pas in 2023 te beginnen in Pryor, Oklahoma, waarmee VDL Nedcar mogelijk niet nodig is. Ook wordt er op korte termijn een productiefaciliteit geopend in Bentonville, Arkansas. Beide Amerikaanse staten hebben flink met de geldbuidel gezwaaid om die investeringen binnen te halen.

Back-up

“Wij zouden VDL Nedcar inzetten voor de opstartfase en daarna de industrialisatie- en productiefase. Ik heb dit gezegd terwijl we bezig waren met het uitwerken van de plannen in de VS. Nedcar was voor ons op dat moment de beste keuze. Ik heb ook gezegd dat VDL Nedcar een soort back-up zou zijn, totdat we de zaken in de VS op een rijtje zouden hebben. Nedcar zou vooral worden ingezet voor de Europese expansie,” aldus Aquila tijdens een toelichting op de recente cijfers.

Verlies

Canoo heeft in het derde kwartaal een aangepast verlies geleden van 85,8 miljoen dollar vergeleken met 20,1 miljoen verlies een jaar eerder. Over de eerste negen maanden van dit jaar is het verlies daarmee opgelopen tot 212,3 miljoen dollar. Het bedrijf draaide er in die drie kwartalen 180,6 miljoen dollar doorheen, drie keer zo veel als in dezelfde periode in 2020. In het laatste kwartaal denkt Canoo nog eens 60 tot 80 miljoen dollar te investeren.

Lees ook:
VDL Nedcar-klant Canoo dieper in het rood

Contract VDL Nedcar met Canoo op losse schroeven - Automobielmanagement.nl

Contract VDL Nedcar met Canoo op losse schroeven

Het is onzeker geworden of het Amerikaanse Canoo haar elektrische auto’s daadwerkelijk bij VDL Nedcar in Born laat bouwen. CEO Tony Aquila geeft meer de voorkeur aan een eigen fabriek dan aan een contractfabrikant – zoals Nedcar – met alle risico’s van dien. Het bedrijf noemt als reden onder meer de recente cyberaanval die alle bedrijven van de VDL Groep plat legde.

Komst BMW-productie naar VDL goed voor 800 banen

Canoo gaat, gezien de hoge vraag, juist de productie in haar eerste Amerikaanse fabriek naar voren halen en heeft ook verdere plannen voor expansie in de VS zelf aangekondigd. Het doel is nu al eind volgend jaar en niet pas in 2023 te beginnen in Pryor, Oklahoma, waarmee VDL Nedcar mogelijk niet nodig is. Ook wordt er op korte termijn een productiefaciliteit geopend in Bentonville, Arkansas. Beide Amerikaanse staten hebben flink met de geldbuidel gezwaaid om die investeringen binnen te halen.

Back-up

“Wij zouden VDL Nedcar inzetten voor de opstartfase en daarna de industrialisatie- en productiefase. Ik heb dit gezegd terwijl we bezig waren met het uitwerken van de plannen in de VS. Nedcar was voor ons op dat moment de beste keuze. Ik heb ook gezegd dat VDL Nedcar een soort back-up zou zijn, totdat we de zaken in de VS op een rijtje zouden hebben. Nedcar zou vooral worden ingezet voor de Europese expansie,” aldus Aquila tijdens een toelichting op de recente cijfers.

Verlies

Canoo heeft in het derde kwartaal een aangepast verlies geleden van 85,8 miljoen dollar vergeleken met 20,1 miljoen verlies een jaar eerder. Over de eerste negen maanden van dit jaar is het verlies daarmee opgelopen tot 212,3 miljoen dollar. Het bedrijf draaide er in die drie kwartalen 180,6 miljoen dollar doorheen, drie keer zo veel als in dezelfde periode in 2020. In het laatste kwartaal denkt Canoo nog eens 60 tot 80 miljoen dollar te investeren.

Lees ook:
VDL Nedcar-klant Canoo dieper in het rood