Het onderzoek is uitgevoerd door bureau VMS Insight en werd woensdag gepresenteerd tijdens het BOVAG Brandstofdebat in Utrecht. De onderzoekers werkten verschillende scenario’s uit voor de periode tussen 2025 en 2030 (ten opzichte van 2021), waarbij rekening wordt gehouden met ‘alle mogelijke factoren’, zoals de verwachte economische ontwikkelingen van het CPB en het effect daarvan op de omvang van het wagenpark en op kilometrages.

1,3 miljard liter

“Die effecten zijn onderzocht voor zowel personenauto’s als vrachtverkeer. Natuurlijk zijn ook alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en andere alternatieve brandstoffen in ogenschouw genomen, zoals milieuzones, subsidies, de Europese Green Deal en de visie van autofabrikanten. En niet te vergeten het toegenomen thuiswerken”, aldus BOVAG.

In het meest gangbare scenario voorspellen de onderzoekers dat er in 2030 nog maar 1,3 miljard liter diesel wordt getankt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens. In 2021 was dat nog ruim 2,6 miljard liter. Dat was al bijna 800 miljoen liter minder dan in 2018, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor trucks en overige voertuigen wordt rekening gehouden met ongeveer 18 procent minder afzet van diesel in 2030. Afgelopen jaar was dat voor die categorie nog 3,1 miljard liter en dat zakt naar alle waarschijnlijkheid richting de 2,5 miljard liter. De totale afname in dieselliters bedraagt zodoende ongeveer een derde.

Voor benzineauto’s geldt dat er naar verwachting 22 procent minder liters getankt gaan worden in 2030 dan de ruim 5 miljard die in 2021 nog afgenomen werden. Een kleine 4 miljard liter resteert dan, terwijl voor LPG nog maar zo’n 70 miljoen liter afzet overblijft, tegenover bijna 200 miljoen in 2021.

Veel meer stroom

Tegelijkertijd zal de vraag naar elektriciteit naar verwachting juist flink toenemen – met wel 600 procent -, terwijl de afzet van waterstof in 2030 ten opzichte van 2021 zelfs met tienduizenden procenten stijgt. Dat aantal is overigens nu nog erg laag.

Lees ook:
Particuliere autokoper kiest vaker voor elektrische auto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding