Hoe gaan wagenparkbeheerders om met de stijgende brandstofkosten?

De onderwerpen inflatie en extreem stijgende brandstofprijzen zijn aan de orde van de dag. Als we daar de economische gevolgen van de coronapandemie en recentelijk de oorlog in Oekraïne aan toevoegen, dan is het op z’n zachtst gezegd weer erg onrustig aan het economische front.

Relatief gezien ging het de afzet van LPG het meest voor de windShutterstock (2022)

Dat geldt niet alleen bedrijfsmatig maar ook voor de particulier, vooral als het gaat om het maandelijkse gezinsbudget. De doorberekeningen van hogere energiekosten vinden op grote schaal plaats met een verbluffende vanzelfsprekendheid. De overheid anticipeert gelukkig op de laatste ontwikkelingen, dus blijft er over de vraag wat we zelf kunnen doen om de stijgende brandstofprijzen niet al te hard in onze portemonnee te voelen. Hiervoor raadpleegden we twee experts, die dagelijks met dit bijltje hakken. Hun visie en eenvoud en het te behalen rendement met hun oplossingen is verbazingwekkend.

HumanTotalCare

Bettina de Bruin, wagenparkbeheerder bij HumanTotalCare: “Voor zowel de particulieren als voor de zakelijke rijders was het wel schrikken. Vanwege corona werd er veel minder gereden, en waren de brandstofprijzen ook een stuk lager. Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, gaan mensen weer meer rijden en in combinatie met de enorm gestegen brandstofprijzen worden we geconfronteerd met forse brandstofafrekeningen. De prijs van een liter diesel en benzine is nu nagenoeg gelijk. Om deze reden doen we nauwelijks nog diesels, maar ook omdat de restwaarde al enige tijd onder druk staat. Omdat de normleasebedragen inclusief brandstof zijn, wordt de keuze voor de berijder beperkter als je niet indexeert. Hogere brandstofprijzen kunnen wij niet doorberekenen. Wat wél kan is op de kleintjes letten. We moeten met deze hoge prijzen ‘snelweg tanken’ zoveel mogelijk vermijden en wij verzoeken de medewerkers zoveel mogelijk lokaal en onbemand te tanken. De duurdere high performance brandstoffen zoals V-Power, zijn sowieso al niet toegestaan. En rijdt natuurlijk zo veel mogelijk in de ecomodus. “

Elektrisch?

“Een alternatief zou de elektrische auto zijn. Maar de stroomkosten zijn ook gestegen en deze auto’s zijn nog vrijgesteld van de wegenbelasting, maar die wordt op termijn ook ingevoerd. Elektrische voertuigen zijn voor nu wel een optie om kosten te besparen en de transitie naar EV gaat gewoon door. Het aanbod van elektrische voertuigen wordt steeds groter, maar momenteel speelt wel het verhaal van de levertijd. Sommige EV’s hebben een jaar levertijd of meer. Bovendien wordt de medewerker dan geconfronteerd met een hogere bijtelling, die van 12 procent vorig jaar naar 16 procent is gestegen. En helemaal tevredenstellend zijn de EV’s nog niet vanwege hun beperkte actieradius. Waar een kostenbesparing is te halen is door bij EV-rijden kritisch te kijken naar de stroomprijs per kW/h voor de thuisladers. Medewerkers worden nu ook geconfronteerd met hogere energiecontracten en hebben hun thuislaadvergoeding aangepast, maar die mag niet hoger zijn dan wat zij zelf betalen. Al met al wordt het rijden van een auto zowel op basis van brandstof als elektrisch, er niet goedkoper op.”

G4S Europe

Een tweede expert is Maaike Hofwijk-van Emmen. Zij is ‘Fleet manager Europe & NL’ bij G4S Europe en haar heel praktische oplossingen ontstaan uit het feit dat zij bijna dagelijks bezig is met de materie van kostenbeheersing van het wagenpark. In dit geval gaat het vooral om discipline van een automobilist: “Wij hebben bij G4S een paar simpele oplossingen bedacht om kosten te besparen op de brandstof. Allereerst niet langs de snelweg tanken, maar neem de afslag en tank bij een benzinepomp die je dan tegenkomt langs een provinciale weg of in de bebouwde kom. Het scheelt echt veel. Verder zo veel mogelijk bij de witte pomp tanken, dus wel even uitzoeken waar zich een witte pomp bevindt. Een andere mogelijkheid om te besparen is door iedere week de bandenspanning te controleren en op de juiste spanning te brengen. Het is bewezen dat de juiste bandenspanning zo’n vier tot zes procent kostenbesparing geeft. Er is nog een eenvoudige mogelijkheid om lagere brandstofkosten te creëren: de verkeersregels nauwkeurig volgen. Houd je aan de maximum toegestane snelheid, met 50 km/h verbruik je minder dan met 80 km/h en blijf netjes meerijden in de stroom van het verkeer.”

Handje helpen

Ook de overheid kan ook een handje helpen, maar volgens de BOVAG is de verlaging van de accijns weliswaar een goede stap maar nog niet genoeg. De aankondiging dat het kabinet de accijns op autobrandstoffen per 1 april heeft verlaagd met 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter diesel, is op zich een goede beslissing. “Maar er moet voor ondernemers meer gebeuren,” zegt de BOVAG zodra je hen ernaar vraagt en gelukkig zijn er nog meer besparingsmogelijkheden te bedenken. Een andere overheidsmaatregel die vruchten af zou werpen is het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent naar 23 cent. Het bedrag dat bedrijven belastingvrij aan hun werknemers mogen betalen als vergoeding voor reiskosten is al jaren hetzelfde: 19 cent per kilometer, aldus RTL Nieuws. Vanwege de inflatie door de jaren heen, heeft het huidige kabinet besloten om het bedrag van 19 cent tijdens deze regeerperiode maar wèl te verhogen, zo staat in het regeerakkoord. Maar dit plan wordt pas in 2024 gerealiseerd. De lobby van onder andere het CNV is nu om deze beslissing naar voren te halen. Het zou de nodige soelaas bieden, maar dan zijn we er eigenlijk nog niet. De brandstofprijzen zijn inmiddels alweer gaan dalen, maar toen ze eind maart op hun top waren, was er een bedrag nodig van 39 cent per kilometer, aldus de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) op basis van eigen berekeningen. Dus ondanks inmiddels dalende brandstofprijzen blijft er een spanningsveld tussen 23 cent en 39 cent. Wie gaat dat verschil betalen?

Doormodderen

In dezelfde periode van eind maart meldde staatssecretaris Marnix van Rij (Belastingen) dat hij wil kijken of het mogelijk is de onbelaste reiskostenvergoeding eerder te verhogen dan het kabinet van plan was. “Technisch zou je dat vanaf 1 juli kunnen doen,” aldus Van Rij. Hij wil kijken wat het precies betekent als het kabinet daartoe zou besluiten. Als het kabinet op korte termijn zijn wijzigingen doorvoert en de gemiddelde automobilist gedisciplineerd omgaat met de adviezen van hun wagenparkbeheerder, dan is er een besparing op de brandstofkosten te realiseren. Vaker thuiswerken is volgens Accountant.nl ook een effectieve oplossing. Vanwege de coronapandemie zijn we daar massaal al aan gewend geraakt, dus een obstakel is het niet want grote ondernemingen als Achmea, KPN en ING steunen zelfs het thuiswerkbeleid. Genoeg oplossingen dus om op korte termijn aan te werken. Als we ze niet uitvoeren dan blijven we doormodderen. En dat is iets wat niemand wil.

Lees ook:
BOVAG-studie: een derde minder diesel en kwart minder benzine in 2030

Hoe gaan wagenparkbeheerders om met de stijgende brandstofkosten? - Automobielmanagement.nl

Hoe gaan wagenparkbeheerders om met de stijgende brandstofkosten?

De onderwerpen inflatie en extreem stijgende brandstofprijzen zijn aan de orde van de dag. Als we daar de economische gevolgen van de coronapandemie en recentelijk de oorlog in Oekraïne aan toevoegen, dan is het op z’n zachtst gezegd weer erg onrustig aan het economische front.

Relatief gezien ging het de afzet van LPG het meest voor de windShutterstock (2022)

Dat geldt niet alleen bedrijfsmatig maar ook voor de particulier, vooral als het gaat om het maandelijkse gezinsbudget. De doorberekeningen van hogere energiekosten vinden op grote schaal plaats met een verbluffende vanzelfsprekendheid. De overheid anticipeert gelukkig op de laatste ontwikkelingen, dus blijft er over de vraag wat we zelf kunnen doen om de stijgende brandstofprijzen niet al te hard in onze portemonnee te voelen. Hiervoor raadpleegden we twee experts, die dagelijks met dit bijltje hakken. Hun visie en eenvoud en het te behalen rendement met hun oplossingen is verbazingwekkend.

HumanTotalCare

Bettina de Bruin, wagenparkbeheerder bij HumanTotalCare: “Voor zowel de particulieren als voor de zakelijke rijders was het wel schrikken. Vanwege corona werd er veel minder gereden, en waren de brandstofprijzen ook een stuk lager. Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, gaan mensen weer meer rijden en in combinatie met de enorm gestegen brandstofprijzen worden we geconfronteerd met forse brandstofafrekeningen. De prijs van een liter diesel en benzine is nu nagenoeg gelijk. Om deze reden doen we nauwelijks nog diesels, maar ook omdat de restwaarde al enige tijd onder druk staat. Omdat de normleasebedragen inclusief brandstof zijn, wordt de keuze voor de berijder beperkter als je niet indexeert. Hogere brandstofprijzen kunnen wij niet doorberekenen. Wat wél kan is op de kleintjes letten. We moeten met deze hoge prijzen ‘snelweg tanken’ zoveel mogelijk vermijden en wij verzoeken de medewerkers zoveel mogelijk lokaal en onbemand te tanken. De duurdere high performance brandstoffen zoals V-Power, zijn sowieso al niet toegestaan. En rijdt natuurlijk zo veel mogelijk in de ecomodus. “

Elektrisch?

“Een alternatief zou de elektrische auto zijn. Maar de stroomkosten zijn ook gestegen en deze auto’s zijn nog vrijgesteld van de wegenbelasting, maar die wordt op termijn ook ingevoerd. Elektrische voertuigen zijn voor nu wel een optie om kosten te besparen en de transitie naar EV gaat gewoon door. Het aanbod van elektrische voertuigen wordt steeds groter, maar momenteel speelt wel het verhaal van de levertijd. Sommige EV’s hebben een jaar levertijd of meer. Bovendien wordt de medewerker dan geconfronteerd met een hogere bijtelling, die van 12 procent vorig jaar naar 16 procent is gestegen. En helemaal tevredenstellend zijn de EV’s nog niet vanwege hun beperkte actieradius. Waar een kostenbesparing is te halen is door bij EV-rijden kritisch te kijken naar de stroomprijs per kW/h voor de thuisladers. Medewerkers worden nu ook geconfronteerd met hogere energiecontracten en hebben hun thuislaadvergoeding aangepast, maar die mag niet hoger zijn dan wat zij zelf betalen. Al met al wordt het rijden van een auto zowel op basis van brandstof als elektrisch, er niet goedkoper op.”

G4S Europe

Een tweede expert is Maaike Hofwijk-van Emmen. Zij is ‘Fleet manager Europe & NL’ bij G4S Europe en haar heel praktische oplossingen ontstaan uit het feit dat zij bijna dagelijks bezig is met de materie van kostenbeheersing van het wagenpark. In dit geval gaat het vooral om discipline van een automobilist: “Wij hebben bij G4S een paar simpele oplossingen bedacht om kosten te besparen op de brandstof. Allereerst niet langs de snelweg tanken, maar neem de afslag en tank bij een benzinepomp die je dan tegenkomt langs een provinciale weg of in de bebouwde kom. Het scheelt echt veel. Verder zo veel mogelijk bij de witte pomp tanken, dus wel even uitzoeken waar zich een witte pomp bevindt. Een andere mogelijkheid om te besparen is door iedere week de bandenspanning te controleren en op de juiste spanning te brengen. Het is bewezen dat de juiste bandenspanning zo’n vier tot zes procent kostenbesparing geeft. Er is nog een eenvoudige mogelijkheid om lagere brandstofkosten te creëren: de verkeersregels nauwkeurig volgen. Houd je aan de maximum toegestane snelheid, met 50 km/h verbruik je minder dan met 80 km/h en blijf netjes meerijden in de stroom van het verkeer.”

Handje helpen

Ook de overheid kan ook een handje helpen, maar volgens de BOVAG is de verlaging van de accijns weliswaar een goede stap maar nog niet genoeg. De aankondiging dat het kabinet de accijns op autobrandstoffen per 1 april heeft verlaagd met 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter diesel, is op zich een goede beslissing. “Maar er moet voor ondernemers meer gebeuren,” zegt de BOVAG zodra je hen ernaar vraagt en gelukkig zijn er nog meer besparingsmogelijkheden te bedenken. Een andere overheidsmaatregel die vruchten af zou werpen is het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent naar 23 cent. Het bedrag dat bedrijven belastingvrij aan hun werknemers mogen betalen als vergoeding voor reiskosten is al jaren hetzelfde: 19 cent per kilometer, aldus RTL Nieuws. Vanwege de inflatie door de jaren heen, heeft het huidige kabinet besloten om het bedrag van 19 cent tijdens deze regeerperiode maar wèl te verhogen, zo staat in het regeerakkoord. Maar dit plan wordt pas in 2024 gerealiseerd. De lobby van onder andere het CNV is nu om deze beslissing naar voren te halen. Het zou de nodige soelaas bieden, maar dan zijn we er eigenlijk nog niet. De brandstofprijzen zijn inmiddels alweer gaan dalen, maar toen ze eind maart op hun top waren, was er een bedrag nodig van 39 cent per kilometer, aldus de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) op basis van eigen berekeningen. Dus ondanks inmiddels dalende brandstofprijzen blijft er een spanningsveld tussen 23 cent en 39 cent. Wie gaat dat verschil betalen?

Doormodderen

In dezelfde periode van eind maart meldde staatssecretaris Marnix van Rij (Belastingen) dat hij wil kijken of het mogelijk is de onbelaste reiskostenvergoeding eerder te verhogen dan het kabinet van plan was. “Technisch zou je dat vanaf 1 juli kunnen doen,” aldus Van Rij. Hij wil kijken wat het precies betekent als het kabinet daartoe zou besluiten. Als het kabinet op korte termijn zijn wijzigingen doorvoert en de gemiddelde automobilist gedisciplineerd omgaat met de adviezen van hun wagenparkbeheerder, dan is er een besparing op de brandstofkosten te realiseren. Vaker thuiswerken is volgens Accountant.nl ook een effectieve oplossing. Vanwege de coronapandemie zijn we daar massaal al aan gewend geraakt, dus een obstakel is het niet want grote ondernemingen als Achmea, KPN en ING steunen zelfs het thuiswerkbeleid. Genoeg oplossingen dus om op korte termijn aan te werken. Als we ze niet uitvoeren dan blijven we doormodderen. En dat is iets wat niemand wil.

Lees ook:
BOVAG-studie: een derde minder diesel en kwart minder benzine in 2030