Leaseprijzen vierde kwartaal blijven stabiel

Na meerdere kwartalen van (forse) groei stabiliseren de leaseprijzen zich. De kleinere auto’s zijn zelfs goedkoper geworden.

De nieuwste indexprijzen van CBS en VNA over het vierde kwartaal van 2009 laten zien dat de leaseprijzen in Nederland,  na meerdere kwartalen van (forse) groei, zich stabiliseren. Het algemene indexcijfer bevindt zich op 122,5, dezelfde waarde als in het derde kwartaal.  Kleinere auto’s (segment B en C) zijn zelfs goedkoper geworden.

De stabilisering van de prijzen gaat bijna voor alle segmenten op. Alleen dus voor segment B is het cijfer teruggegaan met 1,2 procentpunt (van 121,4 naar 120,2) en van het C-segment met amper een half procentpunt (van 129,0 naar 128,7). De trend waarbij kleinere en zuinigere auto’s goedkoper worden is al langer zichtbaar.

De autoleaseprijzen over het hele jaar 2009 ten opzichte van die van 2008 laten overigens nog wel een forse toename zien: van 123 naar 127. Een stijging dus van vier procentpunten. Met name auto’s uit het D-segment werden met bijna vijf procent flink duurder. Splitsen we de cijfers naar brandstofverbruik blijkt dat diesels met 4,5 procent duurder zijn geworden dat de benzine/LPG versies. Die laatste groep steeg 3,5 procent in prijs.

 

Leaseprijzen vierde kwartaal blijven stabiel - Automobielmanagement.nl

Leaseprijzen vierde kwartaal blijven stabiel

Na meerdere kwartalen van (forse) groei stabiliseren de leaseprijzen zich. De kleinere auto’s zijn zelfs goedkoper geworden.

De nieuwste indexprijzen van CBS en VNA over het vierde kwartaal van 2009 laten zien dat de leaseprijzen in Nederland,  na meerdere kwartalen van (forse) groei, zich stabiliseren. Het algemene indexcijfer bevindt zich op 122,5, dezelfde waarde als in het derde kwartaal.  Kleinere auto’s (segment B en C) zijn zelfs goedkoper geworden.

De stabilisering van de prijzen gaat bijna voor alle segmenten op. Alleen dus voor segment B is het cijfer teruggegaan met 1,2 procentpunt (van 121,4 naar 120,2) en van het C-segment met amper een half procentpunt (van 129,0 naar 128,7). De trend waarbij kleinere en zuinigere auto’s goedkoper worden is al langer zichtbaar.

De autoleaseprijzen over het hele jaar 2009 ten opzichte van die van 2008 laten overigens nog wel een forse toename zien: van 123 naar 127. Een stijging dus van vier procentpunten. Met name auto’s uit het D-segment werden met bijna vijf procent flink duurder. Splitsen we de cijfers naar brandstofverbruik blijkt dat diesels met 4,5 procent duurder zijn geworden dat de benzine/LPG versies. Die laatste groep steeg 3,5 procent in prijs.