Winst voor LeasePlan in turbulente tijden

Over het jaar 2009 maakt LeasePlan een jaarwinst bekend van 165 miljoen euro. Vooral vanaf de tweede helft van het jaar trok de winst aan, zo meldde de leasemaatschappij tijdens de presentatie van de jaarcijfers deze ochtend. Wel kromp het leaseportfolio met zo’n vier procent ten opzichte van een jaar eerder.

LeasePlan zegt tevreden te zijn met de cijfers gezien de economisch moeilijke tijden. Ten opzichte van 2008 nam de winst af van 202 miljoen euro tot 165 miljoen. Die afname is bijna volledig toe te schrijven aan de magere opbrengsten van de occasions. In alle landen waar LeasePlan actief is, kampte het met dit probleem. De verliespost van dalende restwaardes bedroeg 97 miljoen euro; in 2008 werd hier een verliespost geboekt van 12 miljoen.

De waardevermindering van uitstaande vordering drukte het resultaat enigszins maar over het algemeen zegt LeasePlan weinig last gehad te hebben van de ‘moeilijke’ financiële markten. De rente-inkomsten bleven op peil net als de winstmarges. De overhead werd teruggebracht met 15 miljoen euro. Geholpen werden de jaarcijfers ook door een eenmalige meevaller van 47 miljoen euro.

Vahid Daemi, ceo van LeasePlan, is vooral tevreden over het aantrekken van de business vanaf de tweede helft van 2009. "Terwijl in die periode de wereldeconomie nog lange tijd haperde, wisten wij onze voorsprong in de markt duidelijk vast te houden. Met dank aan onze medewerkers die onze klant in deze turbulente tijden op alle mogelijke manieren bijstonden. Spijtig genoeg konden we niet altijd voorkomen om de gestegen kosten van financieringen en de dalende restwaardes van auto’s door te berekenen aan onze klant. Maar op die manier hebben we wel de waarde van ons leaseportfolio vast kunnen houden."

Vanaf deze maand is de 50 procent-aandelenoverdracht van de aandeelhouders Mubadala Development Company en the Olayan Group (beide 25 procent) naar het Duitse Fleet Investments (van de Duiste bankier Friedrich von Metzler) afgerond. Volkswagen heeft de overige 50 procent in handen.

 

Winst voor LeasePlan in turbulente tijden - Automobielmanagement.nl

Winst voor LeasePlan in turbulente tijden

Over het jaar 2009 maakt LeasePlan een jaarwinst bekend van 165 miljoen euro. Vooral vanaf de tweede helft van het jaar trok de winst aan, zo meldde de leasemaatschappij tijdens de presentatie van de jaarcijfers deze ochtend. Wel kromp het leaseportfolio met zo’n vier procent ten opzichte van een jaar eerder.

LeasePlan zegt tevreden te zijn met de cijfers gezien de economisch moeilijke tijden. Ten opzichte van 2008 nam de winst af van 202 miljoen euro tot 165 miljoen. Die afname is bijna volledig toe te schrijven aan de magere opbrengsten van de occasions. In alle landen waar LeasePlan actief is, kampte het met dit probleem. De verliespost van dalende restwaardes bedroeg 97 miljoen euro; in 2008 werd hier een verliespost geboekt van 12 miljoen.

De waardevermindering van uitstaande vordering drukte het resultaat enigszins maar over het algemeen zegt LeasePlan weinig last gehad te hebben van de ‘moeilijke’ financiële markten. De rente-inkomsten bleven op peil net als de winstmarges. De overhead werd teruggebracht met 15 miljoen euro. Geholpen werden de jaarcijfers ook door een eenmalige meevaller van 47 miljoen euro.

Vahid Daemi, ceo van LeasePlan, is vooral tevreden over het aantrekken van de business vanaf de tweede helft van 2009. "Terwijl in die periode de wereldeconomie nog lange tijd haperde, wisten wij onze voorsprong in de markt duidelijk vast te houden. Met dank aan onze medewerkers die onze klant in deze turbulente tijden op alle mogelijke manieren bijstonden. Spijtig genoeg konden we niet altijd voorkomen om de gestegen kosten van financieringen en de dalende restwaardes van auto’s door te berekenen aan onze klant. Maar op die manier hebben we wel de waarde van ons leaseportfolio vast kunnen houden."

Vanaf deze maand is de 50 procent-aandelenoverdracht van de aandeelhouders Mubadala Development Company en the Olayan Group (beide 25 procent) naar het Duitse Fleet Investments (van de Duiste bankier Friedrich von Metzler) afgerond. Volkswagen heeft de overige 50 procent in handen.