Autosite Carnext leed echter opnieuw 24 miljoen euro verlies door aanhoudende investeringen in verdere uitbreiding op de belangrijkste markten. Carnext kon 77.300 voertuigen verkopen, 3,4 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De verkopen aan consumenten daalden door de coronasluiting van veel vestigingen met ruim 18 procent maar dat werd nagenoeg geheel gecompenseerd door transacties voor derden en bijkomende activiteiten zoals financiering en verzekeringen. Leaseplan tekent daarbij aan dat de brutowinst aan het eind van leasecontracten aanzienlijk hoger uitkwam door de gunstige prijzen voor gebruikte voertuigen.
Australië en Nieuw-Zeeland
Leaseplan gaat de activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland afstoten. Het Amsterdamse bedrijf deelt in het kwartaalbericht verder echter niets mee over de mogelijke verkoop of beursgang van de gehele onderneming of van Carnext afzonderlijk. Bekend is dat de huidige eigenaren Leaseplan in de etalage hebben gezet waarbij Bloomberg onlangs meldde dat onder meer Societé General als eigenaar van concurrent ALD Automotive belangstelling zou hebben getoond.
Digitaal
Gunning ziet de toekomst zonnig in: “De megatrend naar abonnementen betekent dat er een belangrijk groeipotentieel is op al onze sleutelmarkten. We hebben een goede positie om die groei te pakken dankzij onze transformatie naar een volledig digitaal wereldwijd businessmodel. Die benadering levert al resultaten op, inclusief snelle groei in online verkopen in het MKB en private segment die naar we verwachten alleen maar zal versnellen naarmate de digitale leasemarkt uitbreidt.’’
Lees ook:
‘Leaseplan en ALD praten over fusie’