imove is al drie jaar actief in Noorwegen. Vorig jaar kwam daar Zweden bij. De gezamenlijke vloot bestaat uit ruim 1500 auto’s. Nu ontvouwt het bedrijf zijn concept in Nederland. Countrymanager Bas Bisschop, voormalig investmentmanager bij Achmea Innovation Fund, streeft naar 500 actieve abonnees aan het einde van dit jaar. “Wij willen Nederland beter bekend maken met het comfort van het nieuwe rijden. Onze partners spelen hierin een belangrijke rol. Zo hebben Polestar en Terberg Leasing er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we een start konden maken door het leveren van auto’s. En AutoScout24 stelt ons in staat zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken.”

Gemak

Naast de transitie van bezit naar gebruik en de overgang naar elektrificatie, speelt het bedrijf met all-inclusive abonnementen in op gemak. Abonnees mogen van auto wisselen omdat ze een kleinere auto willen, of juist een grotere nodig hebben. De abonnementen bieden een onbeperkt aantal kilometers. Bisschop: “Het wordt onlogisch om nog een auto in bezit te hebben. Een auto wordt niet meer waard, maar schrijft juist af. Waarom zou je daar eigenaar van willen zijn, met alle bijbehorende kosten, risico’s en stress?”

Adviesbureaus zoals McKinsey en Accenture schatten dat auto-abonnementen in 2025 zo’n 20 tot 25 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s zullen uitmaken.

Lees ook:
ALD stapt in auto-abonnementen met overname Fleetpool