Een van de hoogtepunten was de presentatie van het NZMO, dat werd gepresenteerd door Eric Vousten van VMS |Insight en waarmee een breed inzicht werd gegeven on de ontwikkeling van onze mobiliteit. Daarnaast was er ruimte voor workshops om dieper in te gaan op de materie. Opvallend was de interactie tussen de aanwezigen in de zaal en de sprekers, veel thema’s die werden besproken haken meteen in op de dagelijkse praktijk en dat maakte regelmatig discussies los.

Thema’s

Terugkerende thema’s die allemaal met elkaar verbonden zijn: vergroening, de aankomende CO2-registratie voor woon-werkverkeer van medewerkers, de groeiende vraag naar elektrische auto’s, de verwachting dat vooral het tekort aan accu’s de productie van EV’s zal remmen en dat er daarmee een tekort aan die auto’s zal blijven, de rem op de vergroening die hiermee gepaard gaat en de rol van deelauto’s in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Ook werd er gekeken naar de rol van alternatieve, groene brandstoffen als LNG, HVO100 en waterstof als mogelijk onderdeel van duurzaamheidsprogramma’s.

Grote uitdaging

Na een dag van presentaties, workshops en discussies is wel duidelijk dat de lease- en fleetsector voor een grote uitdaging staat. Het doorbreken van vastgeroeste patronen is misschien wel de allergrootste emotionele uitdaging. Want eigenlijk willen de meesten van ons nog altijd gewoon een eigen auto voor de deur. Zeker buiten de Randstad is dat niet alleen een luxe maar een praktische noodzaak. De deelauto is hier nog geen volwaardig alternatief, maar kan wel bijdragen aan oplossingen. Het integreren van die oplossingen zodat er werkelijk een deur-tot-deur MaaS-product ontstaat is waarschijnlijk de grootste technische uitdaging.

Lees ook:
Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar