Miljarden geïnvesteerd in gas-to-liquids

Hoge olieprijzen en de 'dorst' naar alternatieve brandstoffen versnellen het zoeken ernaar. GTL profiteert.

Oliemaatschappijen investeren miljarden in GTL, gas-to-liquids. Met deze techniek kan men diesel en nog een reeks van andere producten maken uit aardgas. Over een paar weken zal er in Quatar de grootste fabriek tot dusver openen. Daar wordt de productie voor commerciële doeleinden getest. Het gaat om de Oryx GTL-fabriek, een joint venture tussen Sasol uit Zuid-Afrika en Quatar Petroleum. Analist Wood MacKenzie verwacht de komende tien jaar veertig miljard dollar aan investeringen in GTL-fabrieken. De productie zou in 2015 zeshonderdduizend vaten (‘barrels’) per dag halen. De Cambridge Energy Reseach Associates verwacht dat het tegen die tijd om een miljoen vaten per dag gaat, schrijft Financial Times. Autofabrikanten zijn ook geïnteresseerd. Shell werkt op dit moment met Toyota, VW en DaimlerChrysler aan auto’s die op pure GTL kunnen rijden. Dergelijke auto’s combineren goede prestaties met extreem lage uitstoot.

Miljarden geïnvesteerd in gas-to-liquids - Automobielmanagement.nl

Miljarden geïnvesteerd in gas-to-liquids

Hoge olieprijzen en de 'dorst' naar alternatieve brandstoffen versnellen het zoeken ernaar. GTL profiteert.

Oliemaatschappijen investeren miljarden in GTL, gas-to-liquids. Met deze techniek kan men diesel en nog een reeks van andere producten maken uit aardgas. Over een paar weken zal er in Quatar de grootste fabriek tot dusver openen. Daar wordt de productie voor commerciële doeleinden getest. Het gaat om de Oryx GTL-fabriek, een joint venture tussen Sasol uit Zuid-Afrika en Quatar Petroleum. Analist Wood MacKenzie verwacht de komende tien jaar veertig miljard dollar aan investeringen in GTL-fabrieken. De productie zou in 2015 zeshonderdduizend vaten (‘barrels’) per dag halen. De Cambridge Energy Reseach Associates verwacht dat het tegen die tijd om een miljoen vaten per dag gaat, schrijft Financial Times. Autofabrikanten zijn ook geïnteresseerd. Shell werkt op dit moment met Toyota, VW en DaimlerChrysler aan auto’s die op pure GTL kunnen rijden. Dergelijke auto’s combineren goede prestaties met extreem lage uitstoot.