Beide belangenverenigingen willen daarom zo snel mogelijk met de bewindslieden aan tafel. Wat het kabinet betreft hoeft de APK nog maar eens in de twee jaar en de eerste APK pas na vier jaar. Het gisteren bekend geworden plan maakt deel uit van het kabinetsbeleid om de administratieve verplichtingen terug te dringen. In de branche is inmiddels met woede en onbegrip gereageerd. Bovag en RAI Vereniging vragen het kabinet “met klem om op dit onzalige besluit terug te komen.” Verwezen wordt naar onderzoek waaruit blijkt dat van auto’s van drie jaar oud, zonder keuring en door het nalaten van onderhoud, 7,4 procent (zo’n vijftigduizend auto’s) niet meer voldoet aan belangrijke veiligheidseisen. Gladde banden, ondeugdelijke remmen, kapotte verlichting en mankementen aan de stuurinrichting maken reparaties noodzakelijk. Ander onderzoek leert dat automobilisten, zonder APK, al snel besluiten om onderhoud – en dus ook reparatie – uit te stellen. Daardoor worden gevaarlijke defecten niet tijdig gerepareerd. Verder werpen Bovag en RAI Vereniging het milieuargument in de strijd: de APK is volgens hen een belangrijk middel om de komende jaren de belasting van het milieu door auto’s terug te dringen.