Dat zegt het tv-programma Tegenlicht van de vpro. Ford ontwikkelde de auto met McDonough en Braungart. Die zijn ingeschakeld om hun licht te laten schijnen over het sterk vervuilde Ford bedrijfsterrein in River Rouge en toen hebben de twee bedenkers van het cradle-to-cradle-principe (afval is grondstof voor iets nieuws ofwel: afval=voedsel) zich ook bemoeid met de ontwikkeling van een auto voor de Amerikaanse autogigant. De Ford Model U is een concept-auto zoals er heel veel zijn maar Ford ziet in deze auto de start van een revolutie die vergelijkbaar is met die van de Model T in de vorige eeuw. Een revolutie waarbij de autofabrikant een auto ontwikkelt die volledig te recyclen is. De aandrijving van de auto wordt verzorgd door verbrandingsmotor die op waterstof loopt en die zuiniger is dan de motoren die we nu kennen. De auto stoot 99 procent minder CO2 uit dan de auto’s die nu op de weg zijn. Veel onderdelen van de auto zijn samengesteld uit biomaterialen. Zo zijn de vullingen van de stoelen deels gemaakt van soja, en worden de banden voor een deel uit maïs samengesteld. Maar het belangrijkste in het concept is dat deze auto uitbreidbaar en aanpasbaar is, waardoor niet steeds een nieuwe auto hoeft worden aangeschaft. De auto kan meegroeien met de behoeften van de eigenaar. Hij kan groter worden gemaakt, of worden omgevormd naar een pick-up truck, allemaal vanuit hetzelfde basismodel. Ook kan de auto worden gepersonaliseerd, door bijvoorbeeld aanpassingen in het interieur. Het is nog niet bekend of en wanneer Ford de Model U in productie neemt.