Dat schrijft de zakenkrant Financial Times die zich baseert op drie mensen die kennis van het project hebben. Het is onwaarschijnlijk dat het BMW-merk er op zal komen te staan. BMW heeft gemiddeld genomen grote motoren die relatief veel verbruiken dus veel uitstoten. Een kleine (zuinige) auto zou het gemiddelde kunnen drukken. Nu de Europese Unie naar een gemiddelde van 130 gram per kilometer wil, zal er actie moeten worden ondernomen. BMW werkt al met zijn ‘efficient dynamics’ aan een lager verbruik maar dat zal niet genoeg zijn. Naar verluidt, is BMW er kien op niet dezelfde fouten te maken als DaimlerChrysler met de Smart (in 1998). Dat project kostte het bedrijf miljarden. BMW presenteert vandaag (1 augustus) zijn kwartaalcijfers. Volgens de zakenkrant is het onwaarschijnlijk dat de directie een concrete toelichting geeft op het plan van de kleine auto en ook niet over andere zaken waarvan wordt verondersteld dat BMW eraan werkt. Dat zou over acquisities kunnen gaan en over het delen van platforms met andere fabrikanten. BMW is zeer winstgevend maar de familie Quandt, grootaandeelhouder, wil dat de prestaties van het bedrijf nog beter worden. Zij ziet de groeiende concurrentie van Audi en Mercedes.