Europese norm voor mengen ethanol in benzine klaar

De Europese kwaliteitsspecificatie voor ethanol als bijmenging in benzine tot vijf procent is gepubliceerd.

Hoewel bijmenging al langer mogelijk is, in Nederland is dat dit jaar zelfs verplicht tot twee procent, was er niet eerder een Europese norm die eisen aan de mengcomponent stelde. Met de norm (EN 15376) zal de handel in bio-ethanol pas goed op gang komen en wordt de kwaliteit voor de klant beter gewaarborgd. Het bereiken van een volledige consensus tussen auto-, olie- en alcoholindustrie heeft uiteindelijk vier jaar geduurd. Er moest eerst begrip gekweekt worden voor de eisen van alle partijen. De auto-industrie wil immers een zo schoon mogelijke brandstof, wat in het extreme geval de alcoholindustrie op onnodige kosten zou kunnen jagen. Daarnaast wil de olie-industrie flexibiliteit in het mengen om controle te houden op onder andere de dampspanning van het product. Dat was ook de reden dat de al bestaande Amerikaanse ethanolspecificatie niet één-op-één overgenomen kon worden. De eisen op het gebied van emissies, het distributiesysteem en de manier waarop de ethanol in de benzine wordt gemengd zijn duidelijk afwijkend van wat er in Europa gebeurt. De technische commissie (CEN/TC 19) staat onder Nederlands voorzitterschap. De commissie heeft EN 15376 geaccepteerd. Publicatie van de norm in alle Europese landen mag voor het eind van 2007 worden verwacht. Meer hierover in AM 21 van 23 november.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese norm voor mengen ethanol in benzine klaar - Automobielmanagement.nl

Europese norm voor mengen ethanol in benzine klaar

De Europese kwaliteitsspecificatie voor ethanol als bijmenging in benzine tot vijf procent is gepubliceerd.

Hoewel bijmenging al langer mogelijk is, in Nederland is dat dit jaar zelfs verplicht tot twee procent, was er niet eerder een Europese norm die eisen aan de mengcomponent stelde. Met de norm (EN 15376) zal de handel in bio-ethanol pas goed op gang komen en wordt de kwaliteit voor de klant beter gewaarborgd. Het bereiken van een volledige consensus tussen auto-, olie- en alcoholindustrie heeft uiteindelijk vier jaar geduurd. Er moest eerst begrip gekweekt worden voor de eisen van alle partijen. De auto-industrie wil immers een zo schoon mogelijke brandstof, wat in het extreme geval de alcoholindustrie op onnodige kosten zou kunnen jagen. Daarnaast wil de olie-industrie flexibiliteit in het mengen om controle te houden op onder andere de dampspanning van het product. Dat was ook de reden dat de al bestaande Amerikaanse ethanolspecificatie niet één-op-één overgenomen kon worden. De eisen op het gebied van emissies, het distributiesysteem en de manier waarop de ethanol in de benzine wordt gemengd zijn duidelijk afwijkend van wat er in Europa gebeurt. De technische commissie (CEN/TC 19) staat onder Nederlands voorzitterschap. De commissie heeft EN 15376 geaccepteerd. Publicatie van de norm in alle Europese landen mag voor het eind van 2007 worden verwacht. Meer hierover in AM 21 van 23 november.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding