Tot dusver hebben de Duitsers altijd geprobeerd die eisen tegen te houden maar kennelijk ziet men in dat de politieke druk voor verandering niet gestopt kan worden. Daarom volgt men nu een andere taktiek. VDA, de club die de fabrikanten vertegenwoordigt, probeert het nu zo te regelen dat de merken zelf, en niet de politici, gaan bepalen hoe de reducering kan of moet worden gerealiseerd. Deze stap komt net voor een bijeenkomst van de Europese milieuministers op vrijdag 6 juni.

 

Brussel stelt voor dat in 2012 de emissie van nieuwe auto’s 120 gram per kilometer moet zijn. De voorzitter van VDA, Matthias Wissmann (foto) zegt in Financial Times dat zijn organisatie de norm van 120 gram ‘volledig accepteerd’ maar niet de manier waarop de commissie dat doel wil bereiken.

 

De commissie denkt dat het grootste deel van de besparingen zal komen van verbeteringen van de motoren en aandrijvingen. Maar de fabrikanten willen ook gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld glazen daken die elektriciteit genereren. Daarvan verwacht Brussel weer dat het moeilijk is het effect daarvan te meten.

 

VDA probeert ook een fasering van de eisen doorgevoerd te krijgen tussen 2012 en 2015.