Mercedes Actros rijdt één op vijf

Mercedes-Benz heeft op het Italiaanse testcircuit in Nardo een zuinigheidstest gedaan met de nieuwe Actros en daarmee een wereldrecord gevestigd.

De Actros realiseerde een verbruik van 19,44 liter per honderd kilometer, oftewel 1 op 5,1. De truck komt daarmee in het Guinness Book of Records in de categorie ‘meest zuinige zware vrachtautocombinaties van 40 ton totaalgewicht’.

 

Voor de testrit reed de Actros non-stop over bijna dertien duizend kilometer met een gemiddelde snelheid van tachtig kilometer per uur en een lading van 25 ton. Uit de testresultaten blijkt dat de 40 tons trekkeroplegger precies 19,44 liter diesel per honderd kilometer verbruikte. Omgerekend betekent dit een specifiek gebruik van minder dan 0,8 liter per honderd ton-kilometers (tkm) / lading. Deze prestatie is goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records.

 

Met het oog op de huidige brandstofprijzen is dit lage brandstofverbruik zeer welkom voor transporteurs en wagenparkbeheerders. Bovendien levert het ook een aanzienlijke milieuwinst op. De nieuwe Mercedes-Benz Actros verlaagt de CO2-productie tot 20,5 gram per ton per lading, per kilometer (g/tkm). In vergelijking met de theoretische ‘éénliterauto’ en de huidige hybride personenwagens, die respectievelijk een CO2-uitstoot hebben van 53 g/tkm en 297 g/tkm, scoort de nieuwe Actros beduidend beter.

Mercedes Actros rijdt één op vijf - Automobielmanagement.nl

Mercedes Actros rijdt één op vijf

Mercedes-Benz heeft op het Italiaanse testcircuit in Nardo een zuinigheidstest gedaan met de nieuwe Actros en daarmee een wereldrecord gevestigd.

De Actros realiseerde een verbruik van 19,44 liter per honderd kilometer, oftewel 1 op 5,1. De truck komt daarmee in het Guinness Book of Records in de categorie ‘meest zuinige zware vrachtautocombinaties van 40 ton totaalgewicht’.

 

Voor de testrit reed de Actros non-stop over bijna dertien duizend kilometer met een gemiddelde snelheid van tachtig kilometer per uur en een lading van 25 ton. Uit de testresultaten blijkt dat de 40 tons trekkeroplegger precies 19,44 liter diesel per honderd kilometer verbruikte. Omgerekend betekent dit een specifiek gebruik van minder dan 0,8 liter per honderd ton-kilometers (tkm) / lading. Deze prestatie is goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records.

 

Met het oog op de huidige brandstofprijzen is dit lage brandstofverbruik zeer welkom voor transporteurs en wagenparkbeheerders. Bovendien levert het ook een aanzienlijke milieuwinst op. De nieuwe Mercedes-Benz Actros verlaagt de CO2-productie tot 20,5 gram per ton per lading, per kilometer (g/tkm). In vergelijking met de theoretische ‘éénliterauto’ en de huidige hybride personenwagens, die respectievelijk een CO2-uitstoot hebben van 53 g/tkm en 297 g/tkm, scoort de nieuwe Actros beduidend beter.