De accu huist in de bodemplaat, zodat geen ruimteverlies in het interieur ontstaat. De elektrische smart verbruikt 12 kWh per honderd kilometer en stoot nul gram CO2 uit.

De actieradius bedraagt ruim tweehonderd kilometer. Is de accu leeg, dan kan de wagen aan een stopcontact van 220 Volt om het ‘vol te gooien’. Dat kan minimaal duizend keer. De acceleratie van 0 tot 60 kilometer per uur ligt op het niveau van de benzinevariant; de topsnelheid is 112 km/u. Als ‘zero emission car’ zal de smart fortwo electric drive in veel landen in aanmerking komen voor belastingvoordelen. Zo omzeilt hij de ‘Congestion Charge’ in London.

Fabrikant Daimler stelt als eerste autoproducent ter wereld erin te zijn geslaagd om de lithium-ion-technologie, voornamelijk toegepast in consumentenelektronica, ook te laten voldoen aan de eisen in de auto-industrie. De nieuwe accu verschijnt eind 2008 voor het eerst in een serieproductiemodel, de Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID. Ten opzichte van conventionele nikkel-metaalhydride-accu’s onderscheidt lithium-ion zich door de compacte afmetingen, betere prestaties, hoge efficiency, lange levensduur en grote betrouwbaarheid.