Intussen hadden bronnen bij VW al bericht dat de Up in productie zal gaan. In Europa willen de Duitsers er minstens een half miljoen van verkopen, terwijl voor de kleine up (het concept is 3,68 m lang) ook wordt gekeken naar de derde wereldlanden en mogelijk Amerika.

De introductiedatum is gepland na de zomer van 2010, maar die zal nu volgens ‘Automotive News Europe’ vijf maanden worden uitgesteld.

Dat betekent dat VW later dan zijn concurrenten Toyota en Fiat met een model in het segment van de goedkope mini’s zal komen. Toyota zal immers volgend jaar al met de IQ komen en de Fiat Topolino staat op de kalender voor eind 2009.

Martin Winterkorn, CEO van de Volkswagen Groep heeft tegen ANE bevestigd dat de motor van de Up voorin zal liggen, ondanks het feit dat de ingenieurs die achterin wilden hebben om meer ruimte achterin te krijgen. Maar het is noodzakelijk om de kosten laag te houden. Daarom zullen ook andere componenten van VW-modellen worden gebruikt. Ook Skoda en Seat zullen een goedkope versie op basis van de Up krijgen. Winterkort streeft naar tien miljoen verkopen van de groep in 2018.