Een combinatie van mechanische, aërodynamische en gewichtsbesparende maatregelen moet ervoor zorgen dat het benzineverbruik met zeven procent (stad) en vijf procent (snelweg) wordt gereduceerd. In Amerikaanse termen betekent dat altijd nog dat de fabrieksopgave 15 mpg (miles per gallon) in de stad en 21 mpg op de autoweg zal zijn, ofwel 15,9 l/100 km (1:6,3) respectievelijk 11,2 l/100 km (1: 8,9). Dankzij de aërodynamische verbeteringen hebben de Silverado XFE en de Sierra XFE met 0.41 de beste cW-waarde in hun klasse. De Tahoe Hybrid en Yukon Hybrid zijn met een cW van 0.35 de beste in de klasse van de full-size suv’s.

 

De XFE-modellen zijn beschikbaar voor de voorwielaangedreven varianten met de 5,3-liter FlexFuel V8 en zestraps automatische transmissie. De ‘zuinige’ modellen zijn voorzien van een XFE-badge. Vanwege de sterk afgenomen vraag naar dit type voertuig heeft GM eind mei de productie van de grote suv’s en pick-up trucks behoorlijk teruggedraaid. Er werd een ploegendienst opgeheven in de fabrieken in Michigan, Wisconsin  en Canada. In de tweede helft van dit jaar worden er 88 duizend minder gebouw dan aanvankelijk gepland.