Niet alleen op milieugebied maar ook aan de ethische kant scoort het bedrijf hoog. De Toyota Prius is daarvoor een boegbeeld geworden.

Dat blijkt uit de jongste versie van Dossier Duurzaam, waarin DDB en Intomart Gfk regelmatig de kennis, houding en gedrag van consumenten rondom duurzaamheid peilen. Dat Volkswagen gezien wordt als nummer twee op de duurzaamheidslijst heeft onderzoeker Pim van der Linden van DDB verrast. "Alle Duitse autofabrikanten zijn erin geslaagd om een duurzaam imago op te bouwen. Audi staat op drie en BMW op vier."

Wat ook uit het onderzoek komt: autofabrikanten kunnen beter scoren met groene acties. De consument laat bij zijn bestedingsbeslissingen de mate van duurzaamheid van het product steeds meer meewegen. Autofabrikanten moeten, net als energiebedrijven en de luchtvaart, veel meer informatie geven over hun verantwoorde en groene activiteiten. Dat is goed voor hun omzet en hun imago want de meeste duurzame acties worden door de consument hoog gewaardeerd.

Hoewel prijs een heel belangrijk criterium is bij de aanschaf van een auto, spelen zuinigheid en duurzaamheid ook een grote rol bij de keuze. Duurzaamheid scoort zelfs hoger dan de keuze voor het merk.

(bron: FD)