Zij stemde over nieuwe regels die fabrikanten verplichten schonere auto’s te maken. Verwacht werd dat de parlementariërs zouden instemmen met een compromis, waardoor autofabrikanten makkelijker kunnen voldoen aan die regels. Maar dat compromis haalde het net niet.

Dorette Corbey (PvdA), die voor strenge normen is, is verheugd, ook al moeten het Europees Parlement en de lidstaten nog instemmen met de plannen. "Het was heel spannend, maar het is een mooi resultaat", zegt ze tegen NRC Handelsblad. De autofabrikanten daarentegen, verenigd in de ACEA, zijn juist teleurgesteld. Zij srpeken van een "verkeerd signaal" en "slecht nieuws voor Europa, gezien de verslechterende economische situatie." De ACEA roept daarom de parlementariërs op de autoproductie in Europa niet in gevaar te brengen.

In 2012 mogen auto’s, zo wil Brussel, gemiddeld nog 120 gram CO2 uitstoten per kilometer. Een lobby van autofabrikanten, gesteund door de Duitse bondskanselier Angela Merkel, pleitte de afgelopen maanden voor verzwakking van die norm. Nu stoten auto’s gemiddeld nog zo’n 160 gram CO2 uit per kilometer. 

Fabrikanten moeten er straks voor zorgen dat de uitstoot hooguit 130 gram is. Een verdere reductie van tien gram mag worden bereikt met aanvullende maatregelen, zoals schonere brandstoffen of ander rijgedrag. Het gaat om een gemiddelde per fabrikant. Bedrijven die niet voldoen, moeten boetes betalen.

De nieuwe regels maken deel uit van een pakket maatregelen waarmee de EU de uitstoot van C02 in 2020 wil hebben teruggebracht met twintig procent.