De Europese autofabrikanten deden hun verzoek nadat de Amerikaanse autofabrikanten een lening kregen van de Amerikaanse regering: 25 miljard dollar (18 miljard euro) voor de ontwikkeling van ‘groene’ auto’s.

Ook de ACEA wil het geleende geld besteden aan technologieën om de CO2-uitstoot te verminderen. Verder wil ze maatregelen stimuleren om auto’s van acht jaar en ouder van de weg te halen en te slopen. Dat laatste heeft twee positieve effecten: enerzijds stimuleert het de afzet van nieuwe, schone auto’s, anderzijds reduceert het de CO2-uitstoot met twintig megaton, oftewel 4,5 procent van de totale uitstoot van personenauto’s (bron: Acea).

De Europese Commissie heeft geen commentaar gegeven op het verzoek. Maar een functionaris die anoniem wil blijven zegt in Financial Times dat "de EU geen bank is". De autofabrikanten hebben de pest in dat het Europese Parlement hen houdt aan een periode van vier jaar van emissiereducties. De autofabrikanten vinden die periode onrealistisch en zeggen dat ze banen zal gaan kosten. Bovendien zijn ze bang dat de verkoopresultaten verder zullen verslechteren, door het dalende consumentenvertrouwen. In september nam de de verkoop van nieuwe auto’s in Europa af met dik negen procent; cumulatief zal het jaarresultaat op 12,75 miljoen eenheden uitkomen, voorspelt JD Power and Associates.