Dat blijkt uit onderzoek op Routenet.nl onder ruim vijftienhonderd respondenten. Tweederde van hen verkiest de auto boven het reizen met het openbaar vervoer en 63 procent is niet bereid de auto te laten staan en te gaan carpoolen. Dichter bij het werk wonen is geen optie voor tachtig procent van de respondenten maar het afhandelen van zakelijke afspraken via telefoon of videoconferencing is voor bijna driekwart weer wel een goed alternatief.

 

De belangrijkste redenen om de auto te laten staan zijn het vermijden van de files (29 procent) en minder autokosten (26 procent). Minder milieuvervuiling komt op de laatste plaats (16 procent).

 

De overheid stimuleert groen rijden, onder andere door fiscaal voordeel. Voor bijna tweederde van de respondenten is dit een reden om bij de volgende auto te kiezen voor een zuinigere auto vanwege de lagere autokosten (42 procent), minder belasting van het milieu (41 procent) en een lagere bijtelling (13 procent). Een zuinigere auto is voor twintig procent van de respondenten geen optie omdat ze vinden dat ze al genoeg aan het milieu doen of omdat dit niet bij hun werksituatie past.

 

Niet het milieu, maar het vermijden van files is het argument om de auto te laten staan. De dagelijkse files blijven een grote ergernis voor de Nederlandse autobestuurders. Volgens 84 procent van de respondenten doet de overheid niet genoeg om de fileproblematiek te verminderen. Ondanks alle initiatieven denkt bijna 89 procent van de respondenten dat Nederland nooit afkomt van het fileprobleem.

 

Een uitgebreid overzicht van de onderzoeksresultaten is de vinden op http://corp.locatienet.com/bedrijf/persberichten/fileproblematiek/

 

(bron: Emerce)