Dieselbus is schoner dan aardgasbus

Gemeenten en provincies baseren hun voorkeur voor aardgasbus op achterhaalde ideeën. Dat beweert professor Maarten Steinbuch van de vakgroep Regeltechniek en Voertuigaandrijvingen aan de Technische Universiteit Eindhoven in een artikel in NRC Handelsblad.

‘De autobussen die op aardgas rijden, zijn minder schoon dan moderne diesels en nog duurder ook’, zegt hij. ‘Stop er toch mee. Zet alles in op schone diesel.’

 

Van de week meldde AM dat Nijmegen de eerste op aardgas rijdende Iveco Daily inzet in de binnenstad. Dat soort berichten is schering en inslag. Er rijden een paar honderd aardgasbussen op de Nederlandse wegen en er komen nog steeds nieuwe bij. Gemeenten en provincies willen hun bussen op aardgas laten rijden, omdat zij denken dat aardgasbussen beter zijn voor het milieu.

Maar dat is dus een misvatting, betoogt Steinbuch. Door moderne technieken zijn nieuwe dieselbussen schoner dan bussen die op aardgas rijden. ‘De ontwikkeling van dieselmotoren gaat op dit moment zo snel dat er binnenkort dieselbussen zijn die schonere lucht uitstoten dan dat ze innemen. Het ombouwen van bussen naar aardgasbussen is daarom onverstandig.’

Alleen de kosten voor ombouw zijn al 25 duizend euro per bus, weet hij. ‘Als we ons realiseren dat de staat per bus twaalfduizend euro aan dieselaccijns misloopt, betalen we inmiddels met z’n allen inmiddels vele miljoenen euro’s te veel. Geld dat we veel efficiënter voor andere milieudoeleinden kunnen inzetten.’ Hij zegt te beseffen dat aardgasbussen en moderne dieselbussen beide onder de huidige Europese emissienorm vallen. Toepassing van beide technieken geeft een enorme milieuwinst ten opzichte van bestaande wagenparken. Beide technieken zijn schoner dan wat wettelijk afdwingbaar is.

Maar met uitzondering van NOx (stikstofdioxide) heeft de moderne dieselbus ten opzichte van een aardgasbus op alle emissies een lagere uitstoot. Een onderzoek in de provincie Overijssel laat zien dat slechts op één van de vier onderzochte locaties de aardgasbus een licht lagere emissie laat zien, op de andere locaties is het verwaarloosbaar. Op alle andere emissies scoort de dieselbus met significant betere cijfers. Dit is een onverwachte conclusie, die weinigen hadden voorzien. Maar de verklaring is net zo simpel als logisch. De energetische waarde (hoeveelheid energie er uit een gewichtseenheid komt) is van aardgas ongeveer veertig procent lager dan die van diesel. Met andere woorden, je hebt er dus veel meer van nodig.

Daarnaast vraagt aardgas om zware gastanks die in de bussen gemonteerd moeten worden. Deze zware tanks, die honderden bar moeten kunnen weerstaan, leiden tot extra gewicht van een aardgasbus. Door beide factoren komt het er ruwweg op neer dat je ongeveer twee keer zoveel aardgas nodig hebt als diesel om dezelfde kilometer te kunnen rijden.

Reacties

Er is toch ui-ein-de-lijk IEMAND , die het goede voorbeeld moet geven,je weet toch hoe een ambtenaar knipoogt hè….?
mvg

Geplaatst door: JP op

Wat is nu eigenlijk de gedachte achter het bedenken van meer gebruikers van ons aardgas. Eerst wordt er geroepen zuinig aan het is straks op, daarna gaan we er auto’s en bussen op laten rijden? En het andere idee, elektro, met drie keer een zeer slecht rendament. Opwekken, in accu’s laden en vervolgens gaan verbruiken, dus ook vervuilend, alleen bij een ander in de tuin, dat lijkt mionder erg.

Geplaatst door: J.Taekema op
Dieselbus is schoner dan aardgasbus - Automobielmanagement.nl

Dieselbus is schoner dan aardgasbus

Gemeenten en provincies baseren hun voorkeur voor aardgasbus op achterhaalde ideeën. Dat beweert professor Maarten Steinbuch van de vakgroep Regeltechniek en Voertuigaandrijvingen aan de Technische Universiteit Eindhoven in een artikel in NRC Handelsblad.

‘De autobussen die op aardgas rijden, zijn minder schoon dan moderne diesels en nog duurder ook’, zegt hij. ‘Stop er toch mee. Zet alles in op schone diesel.’

 

Van de week meldde AM dat Nijmegen de eerste op aardgas rijdende Iveco Daily inzet in de binnenstad. Dat soort berichten is schering en inslag. Er rijden een paar honderd aardgasbussen op de Nederlandse wegen en er komen nog steeds nieuwe bij. Gemeenten en provincies willen hun bussen op aardgas laten rijden, omdat zij denken dat aardgasbussen beter zijn voor het milieu.

Maar dat is dus een misvatting, betoogt Steinbuch. Door moderne technieken zijn nieuwe dieselbussen schoner dan bussen die op aardgas rijden. ‘De ontwikkeling van dieselmotoren gaat op dit moment zo snel dat er binnenkort dieselbussen zijn die schonere lucht uitstoten dan dat ze innemen. Het ombouwen van bussen naar aardgasbussen is daarom onverstandig.’

Alleen de kosten voor ombouw zijn al 25 duizend euro per bus, weet hij. ‘Als we ons realiseren dat de staat per bus twaalfduizend euro aan dieselaccijns misloopt, betalen we inmiddels met z’n allen inmiddels vele miljoenen euro’s te veel. Geld dat we veel efficiënter voor andere milieudoeleinden kunnen inzetten.’ Hij zegt te beseffen dat aardgasbussen en moderne dieselbussen beide onder de huidige Europese emissienorm vallen. Toepassing van beide technieken geeft een enorme milieuwinst ten opzichte van bestaande wagenparken. Beide technieken zijn schoner dan wat wettelijk afdwingbaar is.

Maar met uitzondering van NOx (stikstofdioxide) heeft de moderne dieselbus ten opzichte van een aardgasbus op alle emissies een lagere uitstoot. Een onderzoek in de provincie Overijssel laat zien dat slechts op één van de vier onderzochte locaties de aardgasbus een licht lagere emissie laat zien, op de andere locaties is het verwaarloosbaar. Op alle andere emissies scoort de dieselbus met significant betere cijfers. Dit is een onverwachte conclusie, die weinigen hadden voorzien. Maar de verklaring is net zo simpel als logisch. De energetische waarde (hoeveelheid energie er uit een gewichtseenheid komt) is van aardgas ongeveer veertig procent lager dan die van diesel. Met andere woorden, je hebt er dus veel meer van nodig.

Daarnaast vraagt aardgas om zware gastanks die in de bussen gemonteerd moeten worden. Deze zware tanks, die honderden bar moeten kunnen weerstaan, leiden tot extra gewicht van een aardgasbus. Door beide factoren komt het er ruwweg op neer dat je ongeveer twee keer zoveel aardgas nodig hebt als diesel om dezelfde kilometer te kunnen rijden.

Reacties

Er is toch ui-ein-de-lijk IEMAND , die het goede voorbeeld moet geven,je weet toch hoe een ambtenaar knipoogt hè….?
mvg

Geplaatst door: JP op

Wat is nu eigenlijk de gedachte achter het bedenken van meer gebruikers van ons aardgas. Eerst wordt er geroepen zuinig aan het is straks op, daarna gaan we er auto’s en bussen op laten rijden? En het andere idee, elektro, met drie keer een zeer slecht rendament. Opwekken, in accu’s laden en vervolgens gaan verbruiken, dus ook vervuilend, alleen bij een ander in de tuin, dat lijkt mionder erg.

Geplaatst door: J.Taekema op