Roetfilter op elke nieuwe bestelauto vanaf 2012

Nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 2012 voorzien zijn van een roetfilter in de strijd tegen de luchtvervuiling, daarom draait een fijnstofovereenkomst. Onder die overeenkomst zullen donderdag 22 januari negentien ondernemersorganisaties -van VNO-NCW, EVO, TLN tot Bovag en RAI – met milieuminister Jacqueline Cramer hun handtekening zullen zetten.

Een woordvoerder van Cramer bevestigt vandaag een bericht hierover in De Telegraaf, zo meldt dagblad De Pers. Het ministerie van VROM subsidieert de overstap naar zo’n schoon wagenpark met een bedrag van 51 miljoen euro. Er rijden in Nederland negenhonderdduizend bestelauto’s rond die voornamelijk op diesel rijden; tot nu toe komen er jaarlijks ongeveer negentigduizend bij. Als het lukt die te vergroenen, maken we een enorme klap, zei vorige week Cramer in een debat in de Tweede Kamer over de zogenoemde milieuzones.
Tot nu toe bestaat er alleen een regeling om vrachtwagens te voorzien van roetfilters.

Eenderde van de bestelauto’s heeft momenteel een roetfilter. Het bedrijfsleven heeft zich verplicht om dat in mei van dit jaar tot de helft te hebben verhoogd. Ook nieuwe kampeerwagens, in de afgelopen jaren steeds populairder, moeten vanaf 2012 een roetfilter hebben. De Nederlandse Kampeerauto Club ondertekent donderdag ook het convenant.

Met dit akkoord willen de ondernemers de introductie van een nieuwe fijnstoftax op dieselauto’s voorkomen. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën probeerde vorig jaar de verkoop van vervuilende auto’s te voorkomen door de bpm- of aanschafbelasting te verhogen. Bovag en RAI vochten die maatregel met succes aan voor de rechter. Er loopt daarover nu een procedure bij de Hoge Raad, aangespannen door De Jager.

 

Roetfilter op elke nieuwe bestelauto vanaf 2012 - Automobielmanagement.nl

Roetfilter op elke nieuwe bestelauto vanaf 2012

Nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 2012 voorzien zijn van een roetfilter in de strijd tegen de luchtvervuiling, daarom draait een fijnstofovereenkomst. Onder die overeenkomst zullen donderdag 22 januari negentien ondernemersorganisaties -van VNO-NCW, EVO, TLN tot Bovag en RAI – met milieuminister Jacqueline Cramer hun handtekening zullen zetten.

Een woordvoerder van Cramer bevestigt vandaag een bericht hierover in De Telegraaf, zo meldt dagblad De Pers. Het ministerie van VROM subsidieert de overstap naar zo’n schoon wagenpark met een bedrag van 51 miljoen euro. Er rijden in Nederland negenhonderdduizend bestelauto’s rond die voornamelijk op diesel rijden; tot nu toe komen er jaarlijks ongeveer negentigduizend bij. Als het lukt die te vergroenen, maken we een enorme klap, zei vorige week Cramer in een debat in de Tweede Kamer over de zogenoemde milieuzones.
Tot nu toe bestaat er alleen een regeling om vrachtwagens te voorzien van roetfilters.

Eenderde van de bestelauto’s heeft momenteel een roetfilter. Het bedrijfsleven heeft zich verplicht om dat in mei van dit jaar tot de helft te hebben verhoogd. Ook nieuwe kampeerwagens, in de afgelopen jaren steeds populairder, moeten vanaf 2012 een roetfilter hebben. De Nederlandse Kampeerauto Club ondertekent donderdag ook het convenant.

Met dit akkoord willen de ondernemers de introductie van een nieuwe fijnstoftax op dieselauto’s voorkomen. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën probeerde vorig jaar de verkoop van vervuilende auto’s te voorkomen door de bpm- of aanschafbelasting te verhogen. Bovag en RAI vochten die maatregel met succes aan voor de rechter. Er loopt daarover nu een procedure bij de Hoge Raad, aangespannen door De Jager.