GroenLinks sprak in november vorig jaar al de wens uit dat NedCar zich zou moeten richten op de bouw van elektrische auto’s. "Mitsubishi is een voorloper op het gebied van elektrische auto’s", meldt de partij in De Telegraaf. Overheidssteun voor NedCar zou voor GroenLinks bespreekbaar zijn als de fabriek zich richt op elektrische auto’s. "Gezien de te verwachten druk op de markt, zou het prachtig zijn als Nederland zijn eigen fabriek voor elektrische auto’s creëert. Nederland kan een centrum van bedrijvigheid rond elektrisch wegverkeer worden."
Zover bekend heeft Mitsubishi geen plannen elektrische auto’s in Born te produceren maar de uitspraak van GroenLinks kan de autobouwer misschien prikkelen. De Japanners bouwen inmiddels prototypes van de i Miev, die dit jaar in Japan op de markt moet komen. Levering in Europa staat voor 2010 gepland. Er komen eerst praktijktests, ook in Nederland.
De overheid zelf heeft veel auto’s in zijn bezit of least ze. "Laat de overheid dus zelf het goede voorbeeld geven en zo snel mogelijk helemaal op elektrisch overschakelen. Elektrische auto’s voor ambtenaren en oplaadpalen bij ministeries dus," geeft de partij aan. GroenLinks pleit voor een investering in oplaadpunten voor elektrische auto’s en stekkerhybrides. "De overheid moet razendsnel aan de slag om te zorgen dat er een netwerk van oplaadpunten komt," stelt GroenLinks. "De staat moet aan tafel met elektriciteitsbedrijven en netbeheerders die de sleutel voor zo’n systeem in handen hebben." Ook worden beheerders van parkeergarages, hotels, wegrestaurants genoemd, die gestimuleerd moeten worden een netwerk van oplaadpunten op te bouwen.
GroenLinks zegt dat elektrische auto’s sowieso veel zuiniger zijn dan auto’s die op benzine of diesel rijden. De energie kan van zon, wind of duurzame biomassa komen waarbij de ‘overcapaciteit die windmolens ’s nacht produceren prima gebruikt kan worden om auto’s op te laden’.

Zie ook: weblog ‘zerauto’ over elektrische auto’s