Elektrische auto goedkoper dan benzineauto

Elektrisch rijden heeft evidente milieuvoordelen maar dat het ook daadwerkelijk goedkoper is, is nu aangetoond door een onderzoek dat op de Universiteit Wageningen is uitgevoerd.

De elektrische Mini kost volgens Duurzame Energie Thuis (http://www.duurzameenergiethuis.nl/) aan stroom slechts 2,6 eurocent per kilometer, bleek uit eerder onderzoek. Maar onbekend was wat de onderhouds- en reparatiekosten per kilometer zijn.
Daarom heeft de Wageningse onderzoeker Joost van den Bulk gezocht naar de totale kosten. Afschrijving, onderhoud, reparatie en ‘tanken’: alle kostenposten zijn meegenomen in het onderzoek. Eigenlijk is zelfs ‘comfort’ meegenomen aangezien vergelijkbare auto’s in het onderzoek zijn betrokken. Het resultaat is dat in 2008 een  stadsauto in benzine-uitvoering 0,36 euro/km kostte terwijl de elektrische auto ruim tien procent goedkoper was met 0,32 euro/km. De verwachting is dat dit verschil de komende jaren kan oplopen. De stroomkosten worden geschat op 2,9 cent per kilometer, vrijwel gelijk aan de opgave van BMW over de stroomkosten van de Mini. In het onderzoek zijn de elektrische auto Detroit Electric Subcompact van ECE en de Peugeot 207 1.4 met elkaar vergeleken. De auto’s hebben beide een actieradius van meer dan 300 kilometer en een maximum snelheid van meer dan 130 km/uur.
Er is ook een waterstofauto in het onderzoek betrokken maar die vergelijking gaat mank. De waterstofauto met brandstofcellen en elektromotor is eigenlijk niet op de markt, op een aantal prototypes na. Als de aanschafkosten van zo’n auto op een miljoen euro worden gesteld, wat voor die prototypes inderdaad met gemak het geval kan zijn, en daaruit een  afschrijving afleidt waardoor de kilometerprijs op 9,33 euro komt, is dat op z’n zachts gezegd niet geheel eerlijk.
Essent maakte in juni vorig jaar bekend een‘Mobile Smart Grid’ te willen opbouwen: een infrastructuur van sneloplaadpunten waar elektrische auto’s binnen tien tot dertig minuten volledig opgeladen kunnen worden in plaats van zeven uur lang in het stopcontact te moeten hangen.  Op de website www.peakoil.nl is het rapport te downloaden. Volledige titel: A cost- and benefit analysis of combustion cars, electric cars and hydrogen cars in the Netherlands.

 

Elektrische auto goedkoper dan benzineauto - Automobielmanagement.nl

Elektrische auto goedkoper dan benzineauto

Elektrisch rijden heeft evidente milieuvoordelen maar dat het ook daadwerkelijk goedkoper is, is nu aangetoond door een onderzoek dat op de Universiteit Wageningen is uitgevoerd.

De elektrische Mini kost volgens Duurzame Energie Thuis (http://www.duurzameenergiethuis.nl/) aan stroom slechts 2,6 eurocent per kilometer, bleek uit eerder onderzoek. Maar onbekend was wat de onderhouds- en reparatiekosten per kilometer zijn.
Daarom heeft de Wageningse onderzoeker Joost van den Bulk gezocht naar de totale kosten. Afschrijving, onderhoud, reparatie en ‘tanken’: alle kostenposten zijn meegenomen in het onderzoek. Eigenlijk is zelfs ‘comfort’ meegenomen aangezien vergelijkbare auto’s in het onderzoek zijn betrokken. Het resultaat is dat in 2008 een  stadsauto in benzine-uitvoering 0,36 euro/km kostte terwijl de elektrische auto ruim tien procent goedkoper was met 0,32 euro/km. De verwachting is dat dit verschil de komende jaren kan oplopen. De stroomkosten worden geschat op 2,9 cent per kilometer, vrijwel gelijk aan de opgave van BMW over de stroomkosten van de Mini. In het onderzoek zijn de elektrische auto Detroit Electric Subcompact van ECE en de Peugeot 207 1.4 met elkaar vergeleken. De auto’s hebben beide een actieradius van meer dan 300 kilometer en een maximum snelheid van meer dan 130 km/uur.
Er is ook een waterstofauto in het onderzoek betrokken maar die vergelijking gaat mank. De waterstofauto met brandstofcellen en elektromotor is eigenlijk niet op de markt, op een aantal prototypes na. Als de aanschafkosten van zo’n auto op een miljoen euro worden gesteld, wat voor die prototypes inderdaad met gemak het geval kan zijn, en daaruit een  afschrijving afleidt waardoor de kilometerprijs op 9,33 euro komt, is dat op z’n zachts gezegd niet geheel eerlijk.
Essent maakte in juni vorig jaar bekend een‘Mobile Smart Grid’ te willen opbouwen: een infrastructuur van sneloplaadpunten waar elektrische auto’s binnen tien tot dertig minuten volledig opgeladen kunnen worden in plaats van zeven uur lang in het stopcontact te moeten hangen.  Op de website www.peakoil.nl is het rapport te downloaden. Volledige titel: A cost- and benefit analysis of combustion cars, electric cars and hydrogen cars in the Netherlands.