Tweede Kamer ziet wel wat in sloopbonus oude auto

De Tweede Kamer wil een bonus geven als mensen hun oude auto laten slopen. Zo worden ze gestimuleerd om een nieuwe, schonere auto te kopen. In Duitsland lijkt de ingevoerde ‘abwrackprämie’ heel succesvol.

De Duitsers hebben anderhalf miljard euro voor de sloop beschikbaar gesteld voor auto’s ouder dan acht jaar die dan gesloopt worden. Het gaat om 2,5 duizend euro per auto maar dan moet de consument wel een nieuwe auto kopen. Vooral goedkope auto’s zoals een Dacia zouden hierdoor erg in trek zijn, volgens een artikel in het Financieele Dagblad. Daarin citeert men een manager van Autohaus König in Berlijn, die spreekt van een gekkenhuis. "In vier dagen hebben we net zoveel verkocht als normaal in een hele maand." Een woordvoerder van de VDA (Duitse vereniging voor de autobranche) verwacht dat halverwege dit jaar de pot leeg is. Dan zouden zeshonderdduizend auto’s worden gesloopt.
In ons land zijn CDA, PvdA en VVD voorstander van zo’n plan en ook minister Cramer van Milieu wil dat de regeling er komt. Hoe de regeling er in Nederland uit gaat zien is nog onduidelijk. Minister Cramer onderhandelt erover met brancheorganisatie Bovag.

Zie ook: Rai en Bovag willen Duitse sloopregeling 

 

 

 

Reacties

Beste AM,

Het artikel in de krant over de slooppremie zette mij aan het denken. Aral brandstoffen reageerde op de slooppremie omdat ze inzien dat er in een korte periode vanwege de grote aankoop van nieuwe auto’s minder brandstof verkocht gaat worden. Dat geld natuurlijk ook voor de stroom nieuwe onderdelen die de oudere auto behoeft om onderhouden te worden, denk aan banden, uitlaten, remdelen, enzv. enzv. Ze hebben de APK al terug gebracht van 3-1-1 naar 4-2-2 wat ons ook al direct raakt. Hier pak je wat en daar laat je wat, maar gaat wel ten koste van onze handel. Voor het milieu is het goed, voor de handel niet, er wordt bijna niets verdient aan een nieuwe auto door de leverende dealer, omdat de marge klein is en als ze marge hebben geven ze die weg om een zaak te doen.
De kip slachten met de gouden eieren !
Joop van der Steen, van der Steen Autobedrijf – Autoschade – Autolease Heiloo Bovag Onafhankelijk Autobedrijf.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

Zijn Roemenië en Bulgarije inmiddels al bij het verenigd Europa, hoezo verenigd?
Want daar lopen ze jammer genoeg nog met bossen hout op de rug en het woord Roetfilter komt in hun vocabulaire niet voor…………..waar hebben we het over………laat alles hier in deze kant van Europa nou ook es even 20 jaar bij wat het nu is, dan kunnen onze milieuraden en aktivisten de handen in één slaan en gezamenlijk de problemen rondom het milieu daar in die prachtige gebieden aanpakken, gewoon detacheren naar die landen waar het meest nodig is en rap een beetje.

Geplaatst door: ap op
Tweede Kamer ziet wel wat in sloopbonus oude auto - Automobielmanagement.nl

Tweede Kamer ziet wel wat in sloopbonus oude auto

De Tweede Kamer wil een bonus geven als mensen hun oude auto laten slopen. Zo worden ze gestimuleerd om een nieuwe, schonere auto te kopen. In Duitsland lijkt de ingevoerde ‘abwrackprämie’ heel succesvol.

De Duitsers hebben anderhalf miljard euro voor de sloop beschikbaar gesteld voor auto’s ouder dan acht jaar die dan gesloopt worden. Het gaat om 2,5 duizend euro per auto maar dan moet de consument wel een nieuwe auto kopen. Vooral goedkope auto’s zoals een Dacia zouden hierdoor erg in trek zijn, volgens een artikel in het Financieele Dagblad. Daarin citeert men een manager van Autohaus König in Berlijn, die spreekt van een gekkenhuis. "In vier dagen hebben we net zoveel verkocht als normaal in een hele maand." Een woordvoerder van de VDA (Duitse vereniging voor de autobranche) verwacht dat halverwege dit jaar de pot leeg is. Dan zouden zeshonderdduizend auto’s worden gesloopt.
In ons land zijn CDA, PvdA en VVD voorstander van zo’n plan en ook minister Cramer van Milieu wil dat de regeling er komt. Hoe de regeling er in Nederland uit gaat zien is nog onduidelijk. Minister Cramer onderhandelt erover met brancheorganisatie Bovag.

Zie ook: Rai en Bovag willen Duitse sloopregeling 

 

 

 

Reacties

Beste AM,

Het artikel in de krant over de slooppremie zette mij aan het denken. Aral brandstoffen reageerde op de slooppremie omdat ze inzien dat er in een korte periode vanwege de grote aankoop van nieuwe auto’s minder brandstof verkocht gaat worden. Dat geld natuurlijk ook voor de stroom nieuwe onderdelen die de oudere auto behoeft om onderhouden te worden, denk aan banden, uitlaten, remdelen, enzv. enzv. Ze hebben de APK al terug gebracht van 3-1-1 naar 4-2-2 wat ons ook al direct raakt. Hier pak je wat en daar laat je wat, maar gaat wel ten koste van onze handel. Voor het milieu is het goed, voor de handel niet, er wordt bijna niets verdient aan een nieuwe auto door de leverende dealer, omdat de marge klein is en als ze marge hebben geven ze die weg om een zaak te doen.
De kip slachten met de gouden eieren !
Joop van der Steen, van der Steen Autobedrijf – Autoschade – Autolease Heiloo Bovag Onafhankelijk Autobedrijf.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

Zijn Roemenië en Bulgarije inmiddels al bij het verenigd Europa, hoezo verenigd?
Want daar lopen ze jammer genoeg nog met bossen hout op de rug en het woord Roetfilter komt in hun vocabulaire niet voor…………..waar hebben we het over………laat alles hier in deze kant van Europa nou ook es even 20 jaar bij wat het nu is, dan kunnen onze milieuraden en aktivisten de handen in één slaan en gezamenlijk de problemen rondom het milieu daar in die prachtige gebieden aanpakken, gewoon detacheren naar die landen waar het meest nodig is en rap een beetje.

Geplaatst door: ap op