Een elektrische auto scheelt ruim drie ton CO2-uitstoot per werknemer per jaar. Daarnaast is een elektrisch aangedreven auto stiller en zuiniger. Marketingmanager Colin Ouwerling van Athlon: ‘Onze missie is het verduurzamen van mobiliteit. Het initiatief ‘Charged’ sluit hier naadloos op aan.’

De elektrische Lotus toont aan dat het technisch al goed mogelijk is om elektrisch te rijden. In het programma gaat de leasemaatschappij kennis vergaren over elektrisch rijden op drie sporen: de geschikte voertuigen (welke technieken, gebruik en kosten), de infrastructuur (waar opladen, hoe opladen, door wie, voor wie) en het business-model.

Ouwerling: ‘Met onder meer de Lotus kunnen we concrete praktijkervaringen opdoen, die we meenemen in ons programma ‘Charged’.’ Belangrijk is dat zowel producenten als de overheid het plan ondersteunen en natuurlijk ook de nodige acties ondernemen. ‘Zo moet het netwerk van oplaadpunten nog worden opgetuigd en de onderhoudskosten van elektrische auto’s in kaart worden gebracht. We zien diverse initiatieven bij overheden en marktpartijen, en het is voor ons een uitdaging om hier op in te spelen.’ Volgens Athlon is het geen kwestie van of, maar hoe elektrisch rijden haar intrede doet.

Zeker met de huidige klimaatproblematiek en de te verwachten schaarste in fossiele brandstoffen.

Begin 2008 introduceerde Athlon het Duurzaam Mobiliteitsplan. Sinds

2006 is het leasebedrijf hoofdpartner van het c,mm,n project, een initiatief van Stichting Natuur en Milieu en de drie technische universiteiten. C,mm,n (spreek uit als common) is een open source community voor duurzame individuele mobiliteit. De c,mm,n, die op de AutoRAI stond, is volledig elektrisch.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding