De auto is ontwikkeld door Riversimple (zie www.riversimple.com) in samenwerking met de Universiteit van Oxford, de Cranfield University en Horizon Fuel Cell Technologies. Bijzonder aan deze uitvoering is de combinatie van een 6kW brandstofcel met ultra-condensatoren.

Volgens Horizon zijn door het nieuwe ontwerp de eisen aan de brandstofcel een factor zes lager in vergelijking met andere vergelijkbare stadsvoertuigen en zelfs met een factor vijftien in vergelijking met andere auto’s met brandstofcellen. En dat betekent dat er een relatief lichte brandstoftank gebruikt kan worden, waardoor dus nóg meer brandstof kan worden bespaard.

"Vaak wordt voorbij gegaan aan het feit dat waterstofauto’s in feite elektrische auto’s zijn, omdat een brandstofcel, net als een accu elektrische energie levert – alleen dan met aanzienlijk meer opgeslagen energie per eenheid van gewicht. Batterijen en condensatoren aan de andere kant, bieden meer vermogen per eenheid van gewicht, maar minder opgeslagen energie", aldus Taras Wankewycz, een van de oprichters van Horizon Fuel Cell Technologies, op Sustainablebusiness.

"Technologie ontwikkelt voortdurend, maar Riversimple heeft nu een combinatie gemaakt waarbij het geheel veel beter presteert dan de som der delen. Met deze nieuwe generatie waterstofauto’s breekt zo een nieuw tijdperk aan voor elektrische voertuigen, waarbij laadtijd en de kosten niet langer een commerciële belemmering zijn."

Een woordvoerder van Riversimple laat weten dat het voertuig internationaal zal worden geëxploiteerd op basis van een "open source" productiemodel, zoals dat ook in de software industrie gebruikt wordt. Wanneer de auto daadwerkelijk in productie zal worden genomen is nog niet bekend.

bron: www.TechTheFuture.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding