Toyota zou componenten gaan leveren voor een Mazda hybride model dat voor 2013 op stapel staat. Vanaf 2015 zou Mazda met een elektrische auto komen. Maar dit bericht wordt niet alleen tegengesproken door Toyota maar ook door Mazda. Een woordvoerder op het gebied van product planning bij Mazda Europe zei desgevraagd: "Dit is zuivere speculatie. Wij houden vast aan onze plannen om in 2015 het brandstofverbruik ten opzichte van 2008 met dertig procent te verlagen. Dat doen we met gewichtsbesparing en met  i-stop techniek, die vanaf  2011 op alle modellen zal zijn toegepast. Daarna kijken wij naar elektrische aandrijving."
Het i-stopsysteem, dat de motor opnieuw start door direct brandstof in de cilinder te injecteren en waarbij de startmotor met een eigen accu als ‘back-up’ werkt, is onlangs geïntroduceerd in de Mazda3 met de direct ingespoten 2.0 DISI benzinemotor. Het levert bij dit model volgens Mazda een brandstofbesparing op van veertien procent.
Een deal Mazda-Toyota zou genant zijn voor Ford, dat ook aan hybride techniek werkt. Ford had altijd een aandeel van ruim 33 procent in Mazda maar verkocht afgelopen november tweederde van dat aandeel om aan geld te komen. De bedrijven zeiden toen dat ze partners zouden blijven op het gebied van research en development. Als het gaat om de mogelijkheden om hybride onderdelen te produceren, zou de keuze moeten vallen op Toyota, zegt een automotive analist in Financial Times.
Toyota verkocht vorig jaar 430 duizend hybrides, verreweg het meeste van alle merken.