De sloopregeling is een van de maatregelen die het kabinet dit jaar invoerde om de crisis te bestrijden. Autobezitters kunnen 750 tot duizend euro krijgen als ze hun oude, meer vervuilende auto laten slopen en een nieuwer, schoner exemplaar kopen. Voor oude dieselbestelauto’s kan men tot 1750 euro krijgen.

Het kabinet wil hiermee niet alleen de autobranche een steuntje in de rug geven maar ook een bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit. Minister van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) heeft 65 miljoen euro in kas voor de sloopregeling.
Maar uit de Milieubalans blijkt dat de totale verontreinigende uitstoot van personen- en bestelauto’s door de sloopregeling op korte termijn met minder dan één procent afneemt. Dit geringe effect wordt deels veroorzaakt door het geringe subsidiebudget: naar schatting kunnen ongeveer tachtigduizend auto’s worden gesloopt. In totaal worden jaarlijks tweehonderdduizend auto’s gesloopt. Bovendien kan de beperkte milieuwinst niet zomaar worden toegeschreven aan de regeling. De helft van de tachtigduizend auto’s zou namelijk ook zonder de regeling zijn gesloopt.
Het effect van de regeling op de luchtkwaliteit is op de langere termijn nog kleiner, stelt het planbureau. Het merendeel van de auto’s die dankzij de regeling wordt gesloopt, zou ook zonder de slooppremie na enkele jaren uit het wagenpark zijn verdwenen. De Milieubalans is de bij wet gevraagde rapportage over de toestand en de trends in het milieu in relatie tot het gevoerde milieubeleid en maatschappelijke ontwikkelingen. Het Planbureau voor de Leefomgeving PBL) brengt die balans jaarlijks uit. Dit jaar is speciaal aandacht besteed aan de gevolgen van de recessie voor het milieu op de korte en op de lange termijn. (bron: PBL, Novum, De Pers)