Het inzetten van tweehonderd Mini’s E in New York en New Jersey moest door problemen met de snelladers worden uitgesteld tot juli. Die problemen hadden te maken met regelgeving en de onstabiele beschikbaarheid van elektriciteit in dat deel van de oostkust. Deze zomer kreeg de stad Berlijn volgens plan vijftig exemplaren en konden er bovendien nog eens vijftien worden ingezet in München. Nu is Londen dus aan de beurt. De tests lopen een jaar maar in Berlijn heeft na een half jaar een ‘rijderswissel’ plaatsgevonden om meer gegevens te kunnen verzamelen van zoveel mogelijk verschillende gebruikers. Die betalen in Amerika overigens 850 dollar per maand als leasetarief en in Duitsland zo’n 400 euro. De wall box, de snellader die je in de garage kunt ophangen wordt daarbij voor de leaseperiode ter beschikking gesteld.
Moeder BMW hecht aan de uitkomsten van de tests groot belang in verband met Project-i, de zogenaamde megacity auto, die sinds enkele jaren in ontwikkeling is. Die nieuwe auto, waarvan nog niet bekend is of er een nieuw merk voor in het leven zal worden geroepen of dat hij als BMW of misschien als Mini op de markt zal komen, zal in de eerste helft van het volgende decennium worden geïntroduceerd. Ruim een jaar geleden zeiden bronnen bij BMW dat de introductie eind 2011, begin 2012 zou plaatsvinden, maar dat wordt niet bevestigd.
De inzet van de Mini E roept intussen enorm veel internetverkeer op, met name op Twitter en Facebook. Er zijn zelfs competities gaande tussen gebruikers met betrekking tot de actieradius met 190 kilometer als record. Na de testperiode van een jaar zullen de auto’s mogelijk worden ingezet in andere landen. Woordvoerder Von Frankenberg van Mini zei dat er veel belangstelling is uit China en uit een aantal Europese landen.