De medewerkers kregen een rij-instructie bij het NIV in Meppel. Volgens Essent is de cursus nodig vanwege het licht afwijkende gedrag van de auto door de andere gewichtsverdeling (lichtere motor op de voorwielen maar vierhonderd kilogram aan accumassa op de achterwielen). Ook werd aandacht besteed aan het grote koppel van de elektromotor dat continu beschikbaar is. Gas geven, levert daarom snel wielspin op, zeker bij het uitkomen van een bocht. Maar dat is binnenkort ook voorbij, aldus senior purchaser Henk Winckens van Essent en Enexis. "De traction control was net niet op tijd klaar maar dat is binnen enkele weken wel geregeld."
Van de zesduizend personeelsleden van Essent rijdt tachtig procent minder dan tweehonderd kilometer per dag. Voor al deze mensen is de elektrische auto dus een goed alternatief. Aan hen heeft Essent gevraagd wie ‘ambassadeur’ van de elektrische auto wil worden en uit de belangstellenden is een selectie gemaakt. Het gaat binnen nu en enkele maanden om zo’n vijftig auto’s. De auto’s zijn geleasd bij Ahtlon, het ombouwen is voor rekening van Essent en wordt gedaan door ECE. "Essent is risicodragend want hoe het gaat uitpakken met de restwaarde weet niemand. Wij niet, Athlon niet en niemand niet", aldus Winckens.
Initiatief is niet verkeerd. Echter om co-2 uitstoot te verminderen zou de berijder rechts op de foto ook moeten stoppen met roken… of gaat hij van de bijtelling die hij overhoudt nog meer roken?
Criticus